Tuesday, June 10, 2014

Nordmenn til å betale dobbel strøm vi trenger


Norske strømkunder subsidierer utbygging av fornybar kraft i Sverige i stor stil. Og det er kraft vi ikke trenger.        

Politikerne har forpliktet oss til å betale dobbel pris for kraft vi ikke har behov for, skriver Finansavisen i dag.

Det handler om klimapolitikk og en skulle tro nordmenn forurenser mer enn svenskene, siden hver nordmann betaler nesten dobbelt så mye som en svenske. Men slik er det ikke.

Norsk kraftproduksjon består av 97 prosent vannkraft og er tvert imot dobbelt så ren som den svenske.

- Dette er jo en europeisk dugnad, sier adm. direktør Per Sanderud i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) til avisen.
Store forpliktelserNorge har forpliktet seg til å bygge ut fornybar kraft tilsvarende 13,2 TWh innen 2020.

Det er det samme som 13,2 milliarder kilowattimer og tilsvarer det årlige strømforbruket til alle norske husholdninger, pluss om lag 30 prosent, skriver Finansavisen.


Dette er selvfølgelig ikke gratis.Virkemiddelet er elsertifikatordningen, såkalte grønne sertifikater. En subsidie alle strømkunder betaler i form av grønn sertifikatavgift på strømregningen.

Ifølge NVEs beregninger, må norske strømkunder ut med 32 milliarder kroner i perioden 2012 til 2035, skriver avisen.
Mer enn vi trenger
Forbruket i Norge ligger imidlertid relativt stabilt. Det betyr at det ikke er behov for dette ekstra krafttilbudet i Norge.

En mer presis fremstilling er at Norge og Sverige til sammen har forpliktet seg til å bygge ut 26,4 TWh. Norge skal finansiere halvparten. Eller rettere sagt, norske politikere har forpliktet norske strømkunder til det.

Svenskene betaler det samme. Men der kan regningen deles på 4,5 millioner flere innbyggere. Således betaler en norsk strømkunde nesten dobbelt så mye som en svensk strømkunde, for den samme kapasiteten, skriver Finansavisen i en større reportasje i dag.
Og hva CO2-besparelsen er kan ingen svare på.

Google kjøper satellitt-selskap for $ 500 millioner


Google kjøper satellittselskapet Skybox Imaging for 500 millioner dollar. Nettkjempen skal bruke selskapets satellitter til å skaffe bilder til sine karttjenester.

Google håper på sikt også å bruke teknologi fra Skybox til å gi internettilgang og hjelpe til i katastrofeområder.

Kjøpet ses som et ledd i konkurransen mellom Google og rivalen Facebook, som begge kjøper opp satellitt- og droneselskaper for å utvide rekkevidden av sine virksomheter.

I april overtok Google New Mexico-baserte Titan Aerospace, et selskap som lager droner drevet av solkraft, for en ukjent sum. Google har også prøvd ut et lite nettverk av ballonger som er designet for å skaffe nettilgang på den sørlige halvkule.

Skybox bygger satellitter som er fylt med sensorer og kamerateknologi som kan ta høyoppløste bilder og video av jordoverflaten, men som likevel er mindre og lettere enn tradisjonelle satellitter. En av dem er sendt i bane, og planen er sende opp totalt 24, ifølge selskapets nettside.

(©NTB)


Han roste de to i alderen 10 år i hendene på politiet i Sverige


Ble frastjålet mobil og husnøkler - ringte selv politiet mens de fulgte etter tyven.

To unge jenter på ti år blir i dag hyllet på sosiale medier av svensk politi, etter at de fulgte etter en tyv som stjal eiendelene til den ene jenta.

De to jentene lekte i formiddag i en park ved Södermalm i Stockholm. Da den ene jenta la fra seg veska på en benk i nærheten kom det bort en ukjent kvinne som tok med seg jentas mobiltelefon og husnøkler.

De to tiåringene tok saken i egne hender. Jenta som ble frastjålet mobilen sin lånte venninnas og ringte politiet. Samtidig fulgte hun etter tyven på avstand.

Etterhvert kom to politimenn kledd i sivilt til stedet. De to tiåringene pekt da ut kvinnen som stjal eiendelene. Den ene politibetjenten, Peder Magnusson, er full av beundring og skriver om hendelsen på Facebook.

Fulgte etter tyven

De to politibetjentene var på et annet oppdrag i nærheten da de hørte om episoden på politiradioen.

- Min kollega Johan og jeg var kledd i sivil og spanet på en narkotikahandel ved Slussen da vi hørte over politiradioen hva som hadde skjedd. Vi svarte at vi tok saken, sier han til Expressen.

- Da evi kom fram til stedt der jentene og tyven befant seg, hadde den ene jenta fulgt etter henne mens hun hadde ringt til både politiet og faren sin. Han befant seg i området da hun ringte og var der da jeg og Johan kom.

Anmeldte tyven

Etter at jentene hadde pekt ut en eldre kvinnelig rusmisbruker, trengte politibetjentene bare be henne ta fram jentas mobiltelefon og husnøkler. Det gjorde vedkommende uten problemer.

- Vi arresterte henne ikke, men vi skrev ut en anmeldelse. Hun er mistenkt for grovt tyveri, men siden hun så svært syk ut tok jeg beslutningen om at ingen skulle anholde henne, sier Magnusson.

Han mener de to jentene gjorde en fantastisk jobb, og håper flere foreldre vil snakke med barna sine om hva de skal gjøre i slike tilfeller.

- Hele poenget med Facebook-innlegget er at foreldre skal snakke med barna sine og forklare at ikke alle voksne er snille. En del kan være kriminelle. De skal lære barna å ringe til politiet hvis det skjer dem noe, sier Magnusson. 

Tuesday, June 3, 2014

Resultat fra pasienter


Hvor lett er det å få seg jobb som vikarsykepleier? Vi søkte vikarjobber, og svaret vi fant var ikke betryggende.

For to år siden jobbet en av oss som pleieassistent på en medisinsk sengepost. Avdelingen hadde 25 senger og det var alltid fullt. På nettene var posten bemannet med to sykepleiere.

En natt ble en vikar leid inn fra et bemanningsbyrå. Den fast ansatte sykepleieren var i realiteten alene på jobb denne natten, for vikaren var helt ute av stand til å gjøre jobben. Hun ble, merkelig nok, leid inn på en ny dagvakt kort tid seinere.
Vikaren var svært uryddig og slurvete, til tider påfallende distré. Hun hadde en pasient som fikk en respirasjonsmessig komplikasjon som kan føre til akutt og livsfarlig pustestans. Vikarsykepleierens akuttkompetanse var ikke-eksisterende, og hun forlot pasienten for å finne journalen hans, som hun hadde glemt på annet pasientrom. Det viste seg etterpå at hun ikke hadde praktisert som sykepleier på 20 år.
Selv om tjenesteforsømmelsen var grov i dette tilfellet var det langtfra unikt. I dag er brorparten av de innleide sykepleierne ansatt via bemanningsbyråer, og dette skaper situasjoner som går på helsen løs.

Negative spiraler

Bemanningsbyråene har selvfølgelig ansvar for å sikre at vikarene er kompetente. At de innleide har mindre spesialkompetanse enn de fast ansatte er naturlig, men det er bemanningsbyråenes jobb å sørge for at vikaren har kvalifikasjoner som dekker behovet på avdelingen.

akuttkompetanse var ikke-eksisterende, og hun forlot pasienten. Lars Haukelidsæter og Joakim Møllersen
Men selv om avdelingene spesifiserer hvilken kompetanse de trenger, oppstår det jevnlig uforsvarlige situasjoner. For eksempel når en sykepleier som kun har pleiehjemserfaring skal tjenestegjøre på kort varsel ved en spesialisert kirurgisk avdeling.

Når fast ansatte sykepleiere må forsikre seg om at vikarer jobber forsvarlig, fører dette ofte til at de fast ansatte ikke får gitt sine egne pasienter nok oppfølging. Det fører til stress og dårligere arbeidsmiljø for de fast ansatte, noe som igjen forverrer pasientsikkerheten i en klar, negativ spiral.

Hvor lett var det å få jobb?

For å sjekke kontrollrutinene til bemanningsbyråene søkte vi jobb hos en av dem. Sykepleieren av oss skrev noen linjer til et av de største bemanningsbyråene, Nurse Partner AS. Kort tid etter ringte bemanningsbyrået opp for å rekruttere ham. To referanser måtte oppgis: sykepleierautorisasjon og bevis på bestått test i avansert hjerte- lungeredning for sykehuspersonell.
Hjerte- lungeredningsdelen av prosessen besto i en multiple choice-test på en svensk hjemmeside. Her fikk man et ubegrenset antall forsøk på å få 80 % riktig på de 21 spørsmålene.

De to referansene som ble oppgitt var en tidligere medstudent og denne tekstens medforfatter, som ikke har erfaring fra helsesektoren (for anledningen var han «tidligere avdelingssjef ved Rikshospitalet»). Begge referansene ble ringt opp og blant annet spurt om å rangere jobbsøkeren fra én til fem på takling av stress, omgjengelighet og fleksibilitet. Det lignet mer på en spørreundersøkelse enn referansesjekk. Jobbsøkeren ble ikke intervjuet personlig og referansene ble ikke undersøkt og bekreftet.
Utrolig nok kom det straks konkrete jobbtilbud uten at Nurse Partner AS hadde undersøkt identitet, sykepleierautorisasjon eller resultatet av multiple choice-testen. Det vil faktisk si at en hvilken som helst person uten kvalifikasjoner kunne fått jobben i dette tilfellet. Med tanke på at det ofte ikke sjekkes identifikasjon på sykehusene, kan i verste fall hvem som helst møte opp og slik få tilgang til medisinskap og pasienter etter en kort søkeprosess.

Var nylig i karantene

Hvis man legger til enorm godvilje kan man kanskje tro at dette er tilfeldig; at Nurse Partner har en slurvete praksis som vil forbedre seg straks de bryter avtalen med oppdragsgiveren, Helse Sør-Øst og får korreks. Men bedriften har faktisk nylig vært i karantene for Helse Sør-Øst. Helseforetakenes innkjøpsservice inndro i starten av 2014 Nurse Partners tillatelse til å leie ut helsepersonell til Helse Sørøst i fire uker på grunn av brudd på rammeavtalen.

De er ikke alene: Andre bemanningsbyråer har også blitt satt i karantene etter brudd på arbeidstidsbestemmelser og manglende sjekk av autorisasjon og referanser. Selv om Nurse Partner ikke kunne drive virksomheten sin i Helse Sørøst i karanteneperioden fortsatte de samtidig i andre regioner. Ifølge tidsskriftet Sykepleien ville rammeavtalen med Nurse Partner bli opphevet om ikke profittjegerne i selskapet skjerpet rutinene. Det budskapet har de åpenbart ikke tatt på alvor. Dette mener vi ikke kan passere lenger og det er på høy tid at det ropes varsku.

Helseforetakenes ansvar

Brudd på arbeidstidsbestemmelser er ille nok i en vanlig jobb, men en sliten og ukonsentrert helsearbeider vil ofte utgjøre en fare for pasientene. De som er ansatt gjennom bemanningsbyråene er som oftest flinke sykepleiere, men i en arbeidssituasjon uten fast inntekt blir de utnyttet og føler nok ofte de ikke kan si nei til mer arbeid i frykt for færre arbeidstimer.

Bemanningsbyråene følger altså en praksis som ofte er: farlig for pasientene, dårlig for fast ansatte og verre for vikarene. Helsekompetansen i bemanningsbyråene er ofte fraværende. De har derimot ofte utdanning i å starte og drive selskaper med profitt som høyeste mål.
Likevel sitter ikke de med hovedansvaret. Det gjør helseforetakene. De har valgt denne løsningen for å spare penger. Det er en ansvarsfraskrivelse for de ansattes arbeidsforhold, og for pasientenes ve og vel. Pengene helseforetakene sparer ved å privatisere ansettelsen av en stor del av arbeidsstokken må skje ved at lønn- og pensjonsvilkårene til de ansatte forringes og at man er mindre nøye i ansettelsesprosessen.
Byråene kan tjene penger på å hoppe over kontrollrutinene sine, og siden bemanningsbyråene tjener penger per time utleid sykepleier har de også insentiver til å bryte arbeidstidsbestemmelsene.
Vi har helseforetak som velger denne måten å organisere dette, en helsereform som belønner privatisering og en regjering med mål om å øke andelen profittbaserte aktører i helsesektoren. Når institusjonene som skal gi Norges innbyggere et helsetilbud består av private bedrifter får vi en helsesektor som setter overskudd over pasientsikkerhet og arbeidsforhold.