Thursday, July 31, 2014

Sikre milliarder avtale før EU-sanksjoner

Fra og med i dag innfører USA og EU sanksjoner mot Russland. For to dager siden signerte verdens rikeste nordmann milliardkontrakter med russerne.
Riggselskapet Seadrill, hvor John Fredriksen er største eier, og russiske Rosneft, som er i den bransjen EU nå sanksjonerer mot, inngikk i mai en avtale om et utstrakt samarbeid i årene fremover.
Tirsdag ble EUs 28 medlemsland enige om en betydelig opptrapping av sanksjonene mot Russland som følge av konflikten i Ukraina. De skjerpede sanksjonene, som blant annet rammer det russiske, delstatlige oljeselskapet Rosneft, skal gjelde fra i dag.
Ifølge en gjennomgang Aftenposten har gjort blant de politiske partiene i Norge, er det liten tvil om at også Regjeringen og Stortinget vil stille seg bak sanksjonene.
Etter at sanksjonene og opptrappingen ble kjent, offentliggjorde John Fredriksen og hans riggselskap Seadrill den endelige inngåelsen av seks kontrakter med samlet verdi på 26 milliarder kroner.
Rosneft har forpliktet seg til å sysselsette Fredriksens rigger i minst 35 «riggår», som det heter. I tillegg skal Rosneft kjøpe seg opp i North Atlantic Drilling, Seadrills datterselskap.

- Bør unngå Rosneft

Nestleder i Venstre og leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen, mener avtalen er «uheldig».
- Rosneft er et av de selskapene som har hatt sanksjoner mot seg allerede, noe Fredriksen må være veldig kjent med. Han bør kjenne til risikoen det nå er å gå inn på videre avtaler i Russland. Hvis ikke Russland endrer sin politikk i Øst-Ukraina, vil det få negative konsekvenser for dem. Norske selskap bør unngå Rosneft i den situasjonen som er nå, sier han.
- Kan Fredriksens avtaler skade Norges omdømme i denne saken?
- Nå er det jo et rent juridisk spørsmål. Blir avtalene omfattet av sanksjonene, vil de ikke gå igjennom uansett. Er de ikke omfattet av sanksjonene, er det uansett uheldig at de har gått inn i en avtale med Rosneft som allerede har sanksjoner rettet mot seg. De har jo da bevisst valgt å unngå å etterfølge hensikten bak de tidligere sanksjonene.
Finansdirektør i Seadrill, Rune Magnus Lundetræ, mener imidlertid de ikke omfattes.
- Vi tolker det som at sanksjonene blir gjeldende fra og med 1. august, men at de ikke vil påvirke kontrakter inngått før dette, sa han til TDN Finans i går.
Fredriksens viktigste medarbeider, Tor Olav Trøim, utdyper overfor Aftenposten:
- Disse kontraktene kom ikke på onsdag. Slike kontrakter er en lang prosess med masse detaljer og papirarbeid. Vi begynte forhandlingene mot slutten av fjoråret, de ble kunngjort i mai og kom i mål nå, sier Tor Olav Trøim, nestleder i Seadrill-styret.
- Avviser du at timingen på disse kontraktene hadde en sammenheng med sanksjonene?
- Jeg vil ikke si at de har hatt det, sier Trøim, og legger til at dersom det skulle vise seg at kontrakten er på kant med sanksjonsvilkårene, vil de ta følgene av det.
- Vi kommer ikke til å gjøre noe som ikke er i tråd med det som er lov, sier Trøim.

Ti millioner oljefat

Han sier det foreløpig er vanskelig å vurdere hvordan selskapet vil bli påvirket av sanksjonene fordi detaljene ennå ikke er kjent.
- Hva synes du om å bruke sanksjoner mot Russland?
- Vi har forståelse for det som nå gjøres politisk, men samtidig vil jeg si det jeg har sagt før: Det er veldig vanskelig å leve uten de ti millionene fat olje som Russland produserer hver dag. Derfor kan ikke verden isolere dem helt.
- I hvilken grad lar dere politiske konflikter som dette påvirke businessen?
- Det er klart vi lar oss påvirke. Vi er et stort og ansvarlig selskap som følger internasjonale lover og regler, sier Trøim.
Han sier det foreløpig er uklart hvilke sanksjoner selskapet må føye seg etter. Selskapet er registrert på Bermuda og er børsnotert i Oslo og New York.
Fra i dag skjerper altså EU sanksjonene mot Russland og vil blant annet ramme landets fremtidige evne til å finne og utvinne olje. Dersom konflikten i Ukraina ikke løser seg, kan imidlertid ytterligere opptrapping av handelskrigen bli et faktum.
- Dette er ikke akkurat et frontalangrep på den russiske økonomien. Sanksjonene er bare forsiktig biting i kantene av den russiske energisektoren, sier Frances Hudson, global strateg i investeringsselskapet Standard Life Investments, til Bloomberg.

Fant 700 år engelsk sølvmynt i Finnmark


Dette er den nordligste mynten av denne typen som er funnet i verden, og en av de to eldste i Finnmark.


Kameratene Tor Inge Iversen (23) og Roy Vidar Nilsen (24) bega seg ut på en skattejakt med stor gevinst.
- Vi dro på den lokale badestranden med en metalldetektor for å lete rundt på badestranden. Brått fant vi mynten midt mellom colakorker og søppel, sier Iversen til VG.

- Ble fysisk overveldet

Mynten ble funnet på en badestrand på Lathari i Alta 13. juli, like ved der Jahn Roald Kristiansen fant en lignende mynt i april i fjor.
- Jeg ramlet og ble fysisk overveldet. Jeg visste nøyaktig hva de var vi fant, sier Iversen.
Dette er de eldste myntene som er funnet i Finnmark og de nordligste mynter av denne typen funnet i verden.


- Disse funnene minner oss om det vi vet andre arkeologiske funn så langt tilbake som i steinalderen og fra historiske kilder i middelalderen, at folk lengst nord i Europa hadde forbindelser og kommunikasjon med områder flere tusen kilometer unna, sier konservator på Alta Museum Hans Christian Søborg i en pressemelding.
Begge myntene er en såkalt «Long Cross»-type. Denne type mynt ble preget under både Edward I som var konge av England i tidsperioden 1272-1307, og hans sønn Edward II som var konge fra 1307 til 1327.

- Viktig brikke i Altas historie

- «Long Cross»-navnet kommer av at korset som er avbildet på myntens bakside har «lange» armer som strekker seg ut til myntens ytterkant, opplyser Søborg i pressemeldingen.
Denne typen mynt kalles en «sterling» etter sølvinnholdet. På 1100-tallet ble det bestemt at «Sterling Silver»-mynter i England skulle bestå av 92,5 % sølv og 7,5 % kopper.
Etter vekten til mynten kalles de også for en «penny». Det gikk 240 «pennies» på 1 pund.
Alle mynter fra før år 1650 er statens eiendom. De som er funnet i Nord-Norge skal sendes til Universitetsmuseet i Tromsø.



Arkeolog Bjørn Helberg fra Tromsø Museum som er i Alta denne uken, tar den med seg til Tromsø. Der skal mynten undersøkes, registreres og eventuelt konserveres.
- De har berget en viktig brikke i Altas historie for fremtiden, mener Søborg.
Mynten som Kristiansen fant i 2013 ble bestemt som en type preget i Canterbury i årene 1302 til 1310 under kong Edward I og Edward II. Mynten ser ut til å ha funnet veien fra London til Alta for 700 år siden.
Dette er ikke første gang at guttene har dratt frem metalldetektoren for å finne skjulte skatter.
- Vi er begge veldig interessert i gammel historie. Vi har gullfeber, sier Iversen til VG.

Norsk radar for å finne liv på Mars

En norsk geo-radar er valgt ut av NASA til å være med på fartøyet som sendes til Mars i 2020.
 
Den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA holdt torsdag en pressekonferanse hvor de presenterte den neste «Mars-roveren», fartøyet som skal ta seg til Mars i 2020. Den er bygd likt som «Curiosity», roveren som landet på den røde planeten i 2012.
«Curiosity» er på Mars og leter etter tegn på at planeten en gang kan ha vært bebodd. Roveren skal ha funnet bevis på at det en gang har vært en elv som har slynget seg på overflaten.
2020-roveren skal ta steget videre, og lete etter mikroorganismer som faktisk kan ha eksistert der. Med seg skal fartøyet ha sju ulike instrumenter, deriblant den norsk-utviklede RimFax'en, en geo-radar som Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) står bak.

Historisk

– Radaren skal se på geostrukturer under bakkenivå. Dens funksjon er å finne ut mer om geologien som roveren skal kjøre igjennom. Mars-ekspedisjonen er interessert i å ta prøver i områder hvor det har vært vann, og det er hva geo-radaren skal lete etter, sier sjefsforsker Svein Erik Hamran ved FFI.
Det er han som har utviklet instrumentet som NASA har plukket ut til å være med på neste Mars-ekspedisjon.
– Det er svært morsomt og inspirerende å bli valgt ut til denne ekspedisjonen, sier Hamran.
På pressekonferansen presenterte representanter fra NASAs hovedkvarter de ulike instrumentene. Om den norske RimFax'en sa sjefsforsker Michael Meyer ved the Mars Exploration Program at at «dette er første gang i historien det vil være mulig å se under bakkenivå.»

Tilrettelegger for menneskelige ekspedisjoner

Ombord på fartøyet vil det være utstyr som skal kunne ta karbondioksid ut av atmosfæren og omdanne det til ren oksygen.
– Når vi en dag skal sende mennesker til Mars kan oksygenet komme godt med. We all love that stuff, sa Meyer.
Roveren vil også frakte med seg instrumenter som kan måle temperaturer, vindretning og -styrke og luftfuktighet, i tillegg til å kunne analysere støv. Dette er analyser som vil kunne bidra til tilretteleggelsen for fremtidige ekskursjoner med mennesker til Mars.
En laser som kan scanne steiner og fjellformasjoner, og et kamera med zoom-funksjon, vil være blant instrumentene roveren utstyres med.
– Summen av dette vil ta oss mye nærmere følelsen av å ha et menneske med to øyne som utforsker planeten, sa John Grunsfield, medarbeider ved NASA, på pressekonferansen.
Roverens viktigste jobb når den treffer Mars i 2020 er å samle prøver som kan medbringes tilbake til jorda.

Saturday, July 5, 2014

Se hva som gir deg mest rabatt på drivstoff


Bensinprisene har den siste tida bikket 16 kroner literen.

Er du på jakt etter å spare på bensinprisene, kan du vurdere bruk av kredittkort som gir deg rabatt ved fylling.

Disse kredittkortene gir mest rabatt

Det er en rekke kredittkort som gir deg rabatt når du fyller.

Vi har plukket ut de med den beste rabatten, alle disse er kredittkort uten årsavgift som har en rentefri periode på minimum 45 dager.

Skal du fylle bensin på kredittkort for rabattens del, bør du sørge for å betale tilbake hele det skyldige beløpet hver måned. Hvis ikke vil rentene fort koste mer enn det du tjener på rabatten

 
Hvor mye du kan spare, avhenger både av hvilket kort du velger, og hvor du fyller bensin.

81 øre per liter

Kredittkortet 365direkte MasterCard gir den største rabatten av kortene vi har sett nærmere på, men for å oppnå denne rabatten må du fylle drivstoff på Esso.

Gjør du det, tilsvarer rabatten 81 øre per liter ved en literspris på 14 kroner, ifølge kortleverandøren. Kortet gir deg såkalt cashback ved kjøp av andre varer.
 
Fyller du derimot drivstoff på forskjellige stasjoner fra gang til gang, er det tre forskjellige kredittkort som gir deg fire prosent bonus uansett bensinstasjon: Flexi Visa, Eika Visa Gold og Two Cards. Det forutsetter at du velger å motta bonus på bensin, og utelukker bonus på for eksempel klær og sko eller flyreiser.

I tabellen kan de se hvilken rabatt de sju ulike kredittkortene gir.

Mange rabatter

Det er slett ikke bare når du fyller drivstoff at du kan få rabatt for bruk av kredittkort. Flere kort har rabatter på alt fra varekjøp til restaurantbesøk.

Men her gjelder samme regel: Betal hele det skyldige beløpet når fakturaen kommer, for å unngå at de høye rentene begynner å løpe.



Du ønsker billige jordbær, skynd



2014-sommeren har vært en drømmesesong for jordbærprodusentene.

Nå har vi holdt på ganske lenge, og det er ikke så lenge igjen. Om et par uker er det stort sett slutt med lokale bær.Jordbærbonde Kjetil Sola på Sømme i Sola slår fast at jordbærsesongen nå er på hell.

– Når vi begynner tidlig, betyr det og at vi slutter tidligere, hvis været er sånn noenlunde normalt. Vi plukker på en jordbærplante i en omtrent måned. Er det kaldt, plukker vi litt lenger, er det varmt, så går det gjerne bare tre uker, sier Sola-bonden.


Når jordbærsesongen topper seg i disse dager, er det priskrig på bærene hos mange forhandlere. NRK har observert priser ned i 20 kroner kurven i Stavanger-distriktet de siste dagene.
– Jeg tror at prisene nå er i ferd med å snu. Det har vært mye jordbær i hele landet. Det er store mengder på Østlandet og det har ført til billige jordbær i butikkene de siste dagene. Det snur nok nå i helgen. Det vil bli færre jordbær fremover, sier Sola.
Han er svært fornøyd med været så langt denne sommeren.
– Det har vært drømmevær for en jordbærprodusent. Ikke noe regn, slik at det er tørt og greit å plukke fra plantene. Vi har vanning på alle plantene, så dette har vært en drøm, sier han.

Investere milliarder langs stranden polsk


Nordmenn bygger 4000 ferieleiligheter langs polsk strand. Tror Polen kan bli det nye Danmark.

Første gang jeg kom dit sa jeg bare «wow». Er det mulig å være så vakkert, med sand du nesten finner på Bahamas, forteller Haakon Sæter.

2000 mål med tomter

Han er en av flere nordmenn som har investert i en 2,5 kilometer strandlinje ved den polske byen Mielno, ikke langt fra Gdansk.
Vi er på verandaen på hytta utenfor Fredrikstad, og flere bilder fra prosjektet ruller over dataskjermen.
På bildene dukker hvite strender, moderne leiligheter og trendy nabolag opp i det som har vært en badeby fra 1800-tallet, da som tysk badeby



Det var Dagens næringsliv som først skrev om utbyggingen.
Så langt Sæter og de andre investorene bygget ut for 400 millioner kroner ikke langt fra den tyske grensen, men når hele komplekset står ferdig betyr det 4000 leiligheter og til en prislapp opp mot åtte milliarder.
Selv ble han og Tormod Stene-Johansen gjennom selskapet Atom Spitzenklasse AS med i årsskiftet 2004-2005, etter å ha besøkt Sæters fetter, Stein Knutsen. Han hadde sagt opp jobben for å utvikle området og kjøpte tomter i 2000.
Totalt er det 2000 mål med tomt som nå skal bygges ut, hovedsakelig til polakker som vil nær kysten.
– Fra Norge kjenner vi igjen knappeheten til kyst og hvis du ser på Polen, er det beregnet at det er en centimeter strand per innbygger i landet. Vi tror derfor at det kommer til å bli en stor etterspørsel.

Sæter legger ikke skjul på at dette er et uoppdaget område for nordmenn enn så lenge, og at polakkene setter pris på de hvite strendene, alle menneskene i området og det flott vannet.
– Vi nordmenn har litt steriotypt syn på polakker. Vi forbinder dem ofte med jordbær og nærmest som asketer. Men Polen er et land med flott infrastruktur og med arbeidsomme, kompetente folk, skryter han.

Polen fremfor Danmark

Selv om de nå har henvendt seg til det polske markedet, tror han nordmenn etterhvert vil få øynene opp for den polske kystlinjen.


Jeg tror nok de kanskje vil velge Polen fremfor Danmark som både er et billigere land å ferie i og har flottere strender.
Det første komplekset som nå er ferdig heter «Dune» og består av 110 leiligheter. Og ifølge Sæter har salget gått over all forventning.
Selv om det er et gigantprosjekt, investeres det fornuftig.
– Vi må jo følge etterspørselen så vi ikke tar for stor risiko, og vi vil følge nøye med på markedet. Så langt har det gått veldig bra og det tror jeg det skal fortsette med.
Selv har han allerede sikret seg en leilighet lang de hvite sanddynene.
Kvadratmeterprisen per leilighet er på mellom 15-40 tusen kroner. Det betyr at man kan få seg en fin leilighet ved stranden for 750.000 kroner.
Hver dag besøker rundet 120.000 turister badebyen.