Underskuddet skal forhåpentligvis fjernes etter kjøpet av tapssluket Brandstad.
Farger, ruter og traktorlogo ble raskt suksess da Peder Børresen og Simen Staalnacke fra Stryn lanserte sin første kleskolleksjon for 13 år siden. I toppåret 2011 fikk Moods of Norway resultat før skatt på nærmere 100 millioner korner. I 2014 ble overskudd snudd til underskudd, skriver Finansavisen torsdag.
Dyr erfaring
Siden da har konsernet tapt 46 millioner kroner før skatt. På toppen har USA-satsingen kostet selskapet dyrt.I 2015 omsatte Moods of Norway for 245,3 millioner kroner, fikk et negativt driftsresultat på 30,9 millioner kroner og et årsresultat på minus 23,3 millioner kroner.
- Det har aldri ligget i vår natur å gire ned, men de to siste årene har vi lukket mange butikkdører. Med oppkjøpet av Brandstad får vi nå tilgang til 24 nye butikker, sier adm. direktør Jan Egil Flo i Moods of Norway til Finansavisen.
Moods-sjefen, som er den tredje gründeren i selskapet, har den siste perioden jobbet iherdig med å snu den negative utviklingen.
Sikrer seg Brandstad
Brandstad kom inn i bildet for cirka ni måneder siden, hovedsakelig på grunn av nedtrappingen av engrosvirksomheten. Oppkjøpet er det første i Moods of Norways historie. Flo er glad for at kjøpet endelig kan offentliggjøres.- Brandstad har i likhet med Moods of Norway tapt titalls millioner kroner de siste årene. Hvordan skal dere gjøre driften lønnsom?
- Vi får en rekke stordriftsfordeler. I tillegg vil vi nå tjene penger i begge ledd på mange av produktene vi selger. Så er det viktig å huske på at restrukturering og ny strategi er årsaken til underskuddene i både Brandstad og Moods of Norway de siste årene. Begge to er i sluttfasen av denne prosessen, og det er bare små grep og litt bedre valuta som skal til for at det samlet går i pluss, sier Flo til Finansavisen.
Godt humør er ikke nok
- Planen vår var å ha 20 butikker i USA i 2018, men slik gikk det ikke. Vi burde ha nok ha lagt en bedre plan. Godt humør er ikke alltid nok når man skal gjøre business, sier Flo.Moods-sjefen anslår at tapet på den amerikanske satsingen fra 2009 til i år ligger på rundt 50-60 millioner kroner. Brorparten ble bokført i morselskapet i 2014.



