Saturday, May 31, 2014

Fredrickson geni gjør et comeback

Han måtte forlate John Fredriksen for å virkelig lykkes på egenhånd. Fredrik Halvorsen gjør comeback i IT, med støtte fra Celina Midelfart og Jan Chr. Opsahl.        

 Dette har vært drømmen hele veien, å gjøre noe selv. Nå får det bære eller briste, sier Fredrik Halvorsen til Finansavisen.
Snart er det ett år siden en av John Fredriksens nærmeste medarbeidere brått og uventet sa opp jobben. Han satt da som konsernsjef i Seadrill, et av verdens største oljeserviceselskaper, og juvelen i skipsrederens maritime imperium.

Halvorsen har ikke ligget på latsiden. Det kan diskuteres om 40-åringen, som gjorde lynkarriere i McKinsey og ble konsernsjef i videokonferanseselskapet Tandberg som 31-åring, i det hele tatt vet hva konseptet går ut på. Tobarnsfaren utstråler den nervøse energien til en fyr som har det konstant travelt, skriver Finansavisen.

Hans nye prosjekt heter Ubon Partners, et teknologifokusert ventureselskap med tre selskaper i porteføljen.Lengst har man kommet i Acano, der Halvorsen har vært arbeidende styreformann de siste 12 månedene. Selskapet har utviklet en teknologi for virtuelle møterom på tvers av plattformer som mobiltelefoner, nettbrett og PC-er.

Nå lukkes bøkene i en emisjon på 40 millioner kroner, hvor både tidligere Tandberg-styreleder Jan Chr. Opsahl og Midelfart Invest rykker inn på eiersiden, skriver Finansavisen.
Sistnevnte er investeringsselskapet til Celina Midelfart, ektefellen til eks-kollega Tor Olav Trøim. Prisingen av hele Acano holdes hemmelig inntil videre.

- Det har vært utrolig gøy. Jeg trodde ikke vi skulle få til det vi har gjort så raskt. Det har gått over all forventning, sier Halvorsen.

91 000 arbeidsledige - antall positive overraskelse


91.000 var arbeidsledige ved utgangen av mars, viser ferske tall fra SSB.        

Ifølge sesongjusterte tall fra arbeidskraftundersøkingen (AKU) var antallet arbeidsledige ned med 9.000 personer til 91.000 fra desember 2013 til mars 2014, opplyser SSB.

Det gir en AKU-ledighet på 3,3 prosent, noe som var bedre enn analytikernes forventninger om 3,5 prosent ledighet.
- Både vi og konsensus hadde ventet uendret ledighet på 3,5%. AKU-tallene er notorisk volatile, og utviklingen i sysselsettingen i løpet av 1. kvartal ble betydelig undervurdert i AKU undersøkelsen i forhold til nasjonale tall. Vi mistenker derfor at økningen i arbeidsstyrken og sysselsettingen i mars, som kommer etter tre måneder på rad med nedadgående bevegelse, fanger opp effekter fra altfor lave nivåer, skriver Kari Due-Andersen i Handelsbanken Capital Markets etter tallfremleggelsen.

Arbeidsledigheten var ned 0,3 prosent i forhold til forrige ikke-overlappende tremånedersperiode.

Dette oppgis av SSB å være innenfor feilmarginen, og siden 2012 har ledigheten da også ligget og svingt i dette området.

Flere sysselsatte

De ferske AKU-tallene viser også at det var 6.000 flere sysselsatte i mars enn i desember.

Tallet på sysselsette har bare variert innenfor feilmarginen siden høsten 2013. I dette halvåret har trenden vært en økning i tatlet på sysselsette blant de i alderen 25-74 år og små endringer eller nedgang blant de under 25 år, skriver SSB.

De 2.629.000 sysselsatte i mars utgjorde 68,6 prosent av befolkningen i alderen 15-74 år, uendret fra mars og desember 2013.


Arbeidsløse i Europa

I Danmark utgjorde de arbeidsløse 6,5 prosent av arbeidsstyrken i mars 2014, ned 0,6 prosentpoeng fra desember 2013. I Sverige gikk arbeidsledigheten opp med 0,1 prosentpoeng i samme periode, til 8,1 prosentpoeng i mars. I EU15 var arbeidsledigheten på 10,8 prosent i mars, ned 0,1 prosentpoeng fra desember 2013.

Her finner du tallene bak grafen som blant annet viser at det var 91.000 arbeidsledige i mars.


Sterkere krone

Norges Bank anslår en AKU-ledighet på 3,75 prosent for 2014.

- Utviklingen så langt i år indikerer at ledigheten kan bli lavere enn sentralbanken ser for seg. Isolert sett trekker det i retning av en noe høyere rentebane i juni, mener DNB Markets.

Kronen styrket seg umiddelbart med to øre mot euro etter tallene. EURNOK gikk fra 8,1380 rett før tallene til 8,1185 like etter.

Siste notering er 8,1203.

Forskjellen på AKU-tall og NAV-tall

SSB publiserer en statistikk over registrerte arbeidsledige og personer på arbeidsmarkedstiltak som blir utarbeidet på grunnlag av NAV sitt arbeidssøkerregister (ARENA). Arbeidsledige, slik AKU måler de, må ikke forveksles med de registrerte arbeidslledige.

AKU-tallene inkluderer også arbeidsledige som ikke registrerer seg hos NAV, og noen av de som går på arbeidsmarkedtiltak.

AKU dekker bare de som er registrerte som bosatte i folkeregisteret. Personar som arbeider i Norge uten å vere bosatt her, eller som regner med å være bosatt i mindre enn seks månader, er derfor heller ikke med i AKU-tallene.

Olje i dette landet mangler toalettpapir, deodorant, vann


Når innbyggerne i Venezuelas hovedstad Caracas setter seg i bilen kan de trøste seg med en ting. Det koster nesten ingenting å fylle tanken.
Men det er en fattig trøst i et land hvor høy inflasjon og valutakontroll gjør at landet mangler flere basisvarer.
Fra før er det kjent at enkle, men svært nødvendige, varer som toalettpapir og deodorant ikke er å oppdrive i butikkene.
Nå lider også befolkningen av at vannet i springen tidvis uteblir under hetebølgen som har rammet Caracas nå i vår.
Mangler flasker
Problemet blir verre som følge av at mangelen på hard valuta gjør at det ikke er vannflasker å oppdrive i butikkene. Det er ikke vannet som mangler. Men flasker å oppbevare vannet i, skriver Bloomberg.
Det skjer samtidig som den alminnelige vannforsyningen rasjoneres. Deler av hovedstaden har bare vann i springen tre dager i uken. Og når det er vann i springen, tør ikke befolkingen drikke vannet av frykt for forurensing.
- Jeg har ikke vært i stand til å finne femliters vannflasker i supermarkedene de siste to ukene og denne uken har det ikke vært halvlitersflasker i hyllene. Jeg har fire flasker hjemme, men jeg er redd for at de går tomme og at jeg ikke finner flere. De rasjonerer vannet til huset mitt på onsdager, sier Maria Hernandez til Bloomberg.
Fast lavpris
Myndighetene i Venezuela regulerer prisen på vann. Vannprisen har ikke forandret seg siden november 2011. Siden den gang har konsumprisene steget med 110 prosent og valutaen har svekket seg med 87 prosent på det svarte markedet.
Det har ført til at produksjonen av vann og vannflasker har stanset helt opp.
Den årlige inflasjonen i Venezuela har nå anslått til 59 prosent og varemangelen er stor. Landets sentralbank oppga i januar at 28 prosent av det som regnes som basisvarer mangler til enhver tid.
Og under hetebølgen som nå rammer Caracas er det vann og vannflasker som savnes mest.
- Med rasjoneringen og heten kjøper folk to flasker som eller bare ville kjøpt en flaske. Jeg selger kun vann til de som leverer inn en tom flaske, sier Carlos Miliani til Bloomberg.
Han lever av å fylle opp tankbilen sin med vann for å selge det til tørste borgere i Caracas

Barn har hamburgere og chicken nuggets i matboks

Forskjellene i barns kosthold har blitt større, mener helsesøstrene i Oslo. På noen skoler har barna med seg hamburgere, pølser og fritert kylling i matpakken.


- Hvor mange har peanøttsmør på matpakka?
To små hender skyter i været i klasserommet til tredjeklassingene på Kampen skole i Oslo. Denne formiddagen har de besøk av helsesøster Anette Slettevold, som viser et bilde av hvor mye sukker og fett peanøttsmør inneholder.
- Det er lov å kose seg innimellom, men jeg vil ikke at dere skal gjøre det for ofte. I stedet for én skje peanøttsmør kan man spise tre skiver ost, sier Slettevold.
En gang i året er hun innom tredje klasse for å undervise om sunt kosthold.
- De fleste får sunne matpakker, men det er alltid noen som har utfordringer, sier Slettevold.
Vil undersøke
Forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo), Annechen Bugge, sier at barn og unge generelt sett har fått et sunnere kosthold. Men forskjellene er blitt større:
- En økende andel er opptatt av sunnhet og helse. De som ikke har den samme bevisstheten blir mer synlige, sier Bugge.
Helsesøstergruppen i Norsk Sykepleierforbund mener forskjellene blir særlig tydelige når man sammenligner øst- og vestkantskoler:
- I Gamle Oslo lever eksempelvis over 30 prosent under fattigdomsgrensen. Da hender det at elevene tar med seg middagsrester som kan være hamburgere, sier leder Ingjerd Hvatum.
I vest kan imidlertid barnas økende forventninger til utforming og innhold føre til overdrevent kompliserte matpakker, mener hun:
- Noen gjør det virkelig avansert. Noen sier at det er så avansert at barna ikke rekker å spise. Matpausen er så kort og det er mange små deler som må pakkes opp, sier Hvatum.
- Burgere til lunsj
Flere Oslo-skoler tegner overfor VG et liknende bilde av hvordan matpakkene har endret seg. Ved Grorud skole anslår inspektør Laila Stene at en femtedel av elevene fra 1.-7. klasse har med usunn mat, og at like mange befinner seg i andre enden av skalaen.

- Noen har det som vane å ta med burgere til lunsj, men da snakker vi med dem og sier at det ikke er ordentlig mat.
Ifølge en undersøkelse fra 2004 er hvert femte eller sjette barn mellom åtte og tolv år i Oslos vestlige bydeler overvektige - mot mer enn hvert fjerde barn i østlige bydeler.
- Noen har med sunn mat. Andre sender med barna middagsrester som kan være hamburgere, kyllingnuggets og pizzastykker. Jeg har også sett noen ha med seg Big Bite-bagetter og pannekaker med sukker, sier helsesøster ved Vahl grunnskole på Grønland, Monica Faanes.
Vil ha mer forskning
Ifølge forskere ved Universitetet i Oslo er den eneste større undersøkelsen av barns matpakker en elevundersøkelse i forbindelse med Forskningskampanjen i 2011. Skoleklassene som meldte seg på svarte at de stort sett spiser brød til lunsj - men totalt ni prosent spiste også boller, kaker, vafler, pizza eller nudler.
Helsesøstergruppen vil ha en kartlegging av hva elevene får med seg hjemmefra:
- Som helsesøstre kan vi observere trender, men skal man kunne si noe for sikkert må man gjøre systematiske undersøkelser. En kartlegging vil vise hva det er behov for å endre, og vil gi et utgangspunkt for å se hva man må jobbe videre med, sier Ingjerd Hvatum.
- Fancy matpakker
Rektor ved Svarttjern skole på Romsås, Elisabeth Bonnevie, sier at de alltid snakker om kosthold ved skolestart. Noen ganger tar også helsesøster det opp på foreldremøter. Hun er ikke i tvil om at matpakken er blitt et klasseskille:
- Det er ikke tvil om at det er ganske mange hjem med høyere utdannelse hvor det ligger prestisje og stolthet i å gjøre alt for sine barn. Det gjelder trening, aktiviteter og også matpakken.
- På andre kanter av byen får de fancy matpakker med grønt og frukt. Her har de fleste matpakker med brødskiver, men de er nok ikke like lekkert dandert som på andre kanten av byen.
- Grunn til bekymring


Byråd for helse- og sosiale tjenester i Oslo, Øystein Eriksen Søreide (H), reagerer på at barnematpakker kan inneholde hamburger og fritert kylling.
- Det gir grunn til bekymring. Barns kosthold må tas på alvor, og det gjør vi i stadig større grad i Oslo.
Han mener ansvaret for en sunn matpakke hviler på foreldre.
- Men ikke alle foreldre har nok oppmerksomhet om kosthold og ernæring. Kanskje har ikke alle samme kompetansen heller. Det må vi bidra til at flere får.

Wednesday, May 28, 2014

Sterk vekst er lite sannsynlig å fortsette



Detaljomsetningen steg overraskende med 0,5 prosent i april, ifølge sesongjusterte tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). DNB hadde i forkant ventet en nedgang på 0,1 prosent.

Må to år tilbake

Aamdal mener tallene for mars og april er påvirket av påskens plassering.

- Gjennomsnittsveksten for disse to månedene ble 0,8 prosent. Veksten i februar ble litt nedjustert. De siste tre månedene har detaljomsetningen steget med 6,3 prosent annualisert rate sammenliknet med foregående tremånedersperiode. Vi må om lag to år tilbake for å finne en tilsvarende sterk vekst, sier Aamdal.

Flere bransjer hadde en økning i omsetningsvolumet fra mars til april i år. Butikker som selger byggevarer, jernvarer og fargevarer, var blant de bransjene som hadde omsetningsvekst.

Dagligvarebutikkene og spesialforretninger som selger nærings- og nytelsesmidler, opplevde også en oppgang i denne perioden. Salg av sports- og fritidsutstyr hadde derimot en nedgang fra mars til april.

- Virkedagskorrigerte tall viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene økte med 1,9 prosent i perioden februar-april 2014 sammenlignet med samme tremånedersperiode i 2013, sier Aamdal.

Elektrisitetsforbruket bidro til å trekke varekonsumet opp med i overkant av 0,2 prosentpoeng, mens bilkjøpene hadde motsatt effekt.

- Også varekonsumindeksen steg 0,5 prosent m/m i april. Elektrisitetsforbruket bidro til å trekke varekonsumet opp med i overkant av 0,2 prosentpoeng, mens bilkjøpene hadde motsatt effekt.


Etter god vekst mars, ble det også vekst i detaljomsetningen i april, skriver seniorøkonom Kyrre Aamdal, DNB Markets, i en kommentar til dagens tall.

Vil neppe vare

- Tallene tyder på at forbruksveksten er sterkere enn Norges Bank la til grunn i mars. Samtidig er nok tallene preget av en viss gjeninnhenting etter en svak forbruksvekst i fjor. Det er liten grunn til å tro at denne sterke forbruksveksten kommer til å vedvare lenge, sier Aamdal i en kommentar til detaljhandelen i april.

Risiko flyplasstreik tirsdag


Bagasjehåndteringen ved hovedflyplassen ved Gardermoen kan bli rammet fra tirsdag hvis meklingen mellom Fellesforbundet og NHO Luftfart ikke fører fram.

En streik vil i første omgang ramme bagasjehåndteringen til Norwegian og SAS og noe andre flyselskaper. I alt er det varslet plassfratredelse for 409 medlemmer ved tre bedrifter på Gardermoen.

Meklingen starter klokken 10 mandag formiddag, og mekler Wenche Elizabeth Arntzen har frist på seg til midnatt for å unngå konflikt fra tirsdag morgen.

Uenigheten mellom partene går på blant annet minstelønn, garantibestemmelser og tariffbestemmelser.

I alt 1.673 medlemmer er omfattet av Flyoverenskomsten.

(NTB)


Det går til løsning av landbruk i parlamentet


Klokka 12 satte regjeringspartiene Høyre og Frp seg ned sammen med støttepartiene på Stortinget, Venstre og KrF, til jordbruksforhandlinger for tredje dag på rad.

For kort tid siden gikk Frp, Høyre og KrF i gruppemøter - Venstre holdt sitt gruppemøte tidligere i dag.

Etter det Dagbladet erfarer, behandler Frp en skisse til avtale på sitt gruppemøte.

Partene skal langt på vei være enige om tall, men de skal ennå ikke ha begynt på avtaleteksten. Det kan tale for at en endelig avtale likevel ikke blir presentert i dag.

- Vi er enige om at vi skal bruke den nødvendige tiden som denne saken trenger, men håper selvsagt å komme i havn, sa KrFs landbrukspolitiske talskvinne Line Henriette Hjemdal til NTB før forhandilngsmøtet i formiddag.

Brudd på brudd

Tirsdag for to uker siden brøt jordbruksforhandlingene mellom staten og bondeorganisasjonene sammen. Partene skiltes etter en amper pressekonferanse der landbruksministeren anklaget bødene for å ha drevet med «grov feilinformasjon», skremselspropaganda og svartmaling.

Bondeorganisasjonene mente på sin side at tilbudet fra staten var en ren provokasjon, og at staten ikke hadde vist reell forhandlingsvilje.

Uansett sto Listhaug tilbake med et jordbruksoppgjør det ikke var støtte for i Stortinget. Forhandlinger med støttepartiene Venstre og KrF ut i de små timer torsdag i forrige uke, førte ikke fram.

Fredag sendte regjeringen det havarerte jordbruksoppgjøret til Stortinget. Ap's landbrukspolitiske talsperson Knut Storberget var raskt ute med en invitasjon til KrF og Venstre, som imidlertid signaliserte at de ville forhandle med regjeringespartiene på Stortinget denne uka.


Kamp om kroner

Ifølge Landbruks- og matdepartementet ville bøndene med deres tilbud få en gjennomsnittlig lønnsøkning på 3,5 prosent, noe som er i tråd med det andre lønnstakere får.


Bøndene mener på sin side at de tjener såpass dårlig i utgangspunktet, at det må et større løft til for at de skal kunne sammenligne seg med andre yrker.

Hovedkritikken mot statens tilbud, og regjeringens landbrukspolitikk, har vært den ønskede dreiningen mot færre og større bruk. Heving av taket på melkekvoter og vridnig av subsidier mot store aktører er trukket fra som grep som kan bidra til industrialisering av landbruket, på bekostning av små og mellomstore aktører.

Regjeringen har gjentatte ganger vært opptatt av at en dragkamp i Stortinget kan true forhandlingsinstituttet. Tradisjonen er at jordbruksavtalen er noe regjeringen og jordbruksorganisasjonene blir enige om.

- Vi er opptatt av å verne forhandlingsinstituttet. Men samtidig kan ikke ha et forhandlingsinstitutt som brukes til å gi en mindretallsregjering blankofullmakt i landbrukspolitikken. Det må praktiseres slik at stortingsflertallets politikk blir satt ut i live, har Bondelagsleder Bjørke tidligere sagt til Dagbladet.

Togene i Oslo evakuert på grunn av røyk


Et tog som sto ved perrongen på Oslo S, ble i 18-tida evakuert etter røykutvikling.

- Toget sto ved spor 7 da det ble meldt om røykutvikling. Alle ble evakuert, forteller André Kråkenes, operasjonsleder ved Oslo poiltidistrikt, til Dagbladet.

Han opplyser at ingen ble skadd i hendelsen.

- Da vi kom fram med våre folk, var ingen passasjerer til stedet - bare personell fra NSB og Jernbaneverket. Det jobbes nå med å finne årsaken til røykutviklingen, sier han.

Meldingen kom til poiltiet via brannvesenet klokka 18.07. Klokka 18.20 meldes det at ingen røyk kommer fra toget.

Oslo brann- og redningsetat sendte store ressurser til stedet.

- Da vi kom fram, hadde NSB-ansatte slokket brannen med pulverapparat. Det ser ut som det tok fyr i noe væske under togsettet, sier vaktkommandør Bjørn Tore Farstad til Dagbladet.

Klokka 18.35 er brannmannskapene fremdeles på stedet. Farstad opplyser at situasjonen ikke ble vurdert som så kritisk at det var nødvendig å skru av strømmen på andre spor enn 7.



Thursday, May 22, 2014

1 av 4 smuglet sigaretter - Staten taper milliarder

Det smugles ikke bare øl og sprit, men også sigaretter i stor stil. Hver fjerde sigarett som røykes i Norge er smuglervare. Staten går glipp av milliardinntekter.        


 Finansavisen skrev i går om det omfattende konsumet av smuglersprit og øl blant russen, og at varene hovedsakelig kommer fra Polen. For sigaretter er bildet det samme.

Sigarettkonsumet i Norge er i økende grad basert på sigaretter kjøpt i utlandet. Mens taxfreesalget og svenskehandelen stuper, øker smuglingen.

Mer enn hver fjerde sigarett som røykes i Norge er ifølge Finansavisen smuglet.

Tall fra Philip Morris viser at om lag halvparten av det som røykes i Norge kommer fra utlandet. Noe på lovlig vis, annet via smugling.

- Halvparten av sigarettene som er kjøpt i utlandet kommer via taxfreehandel og fra Sverige. Den andre halvparten kommer stort sett fra Øst-Europa, sier informasjonsdirektør Christian Angell i Phillip Morris Norway til Finansavisen.
For 2013 viser tallene at dette utgjorde 27,4 prosent av konsumet.

- Det er uten tvil snakk om organisert kriminalitet, sier Angell.
Enkel matematikk tilsier at staten dermed går glipp av 3 milliarder kroner i tobakkavgifter og moms som følge av denne virksomheten.

Bra for deg med båt og elektriske biler


Mens båtfolket kan juble over å slippe hk-avgift, skjer det lite med bilavgiftene.        

Bilen er så godt som ikke nevnt i dagens framlagte reviderte nasjonalbudsjett, med den generelle holdningen at det per nå ikke blir noen endringer.

Dette kan være av to årsaker. Enten at regjeringen er fornøyd med avgiftsformatet slik det er i dag, eller at det jobbes med en større omlegging for høsten.

Svaret kommer de med selv:

I regjeringserklæringen har Regjeringen varslet en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg. Regjeringen foreslår ikke endringer i bilavgiftene i Revidert nasjonalbudsjett 2014, men vil komme tilbake til saken når den helhetlige gjennomgangen foreligger.



 For elbilen fastholdes det altså at fordelene skal opprettholdes til 2017, eller 50 000 registrerte elbiler på veiene.

Regjeringen foreslår ikke endringer for elbilene i Revidert nasjonalbudsjett 2014. I Klimaforliket var det enighet om at dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut denne stortingsperioden (2017), såfremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000. Videreføringen av avgiftsfordelene er også nevnt i regjeringserklæringen.



Fritak for båtmotorer

Den største endringen for bil og båt i det reviderte nasjonalbudsjettet er at hk-avgiften på båtmotorer fjernes.

- Dette vil gi mulighet for å bytte ut eldre båtmotorer som støyer og forurenser, forteller Siv Jensen fra sitt kontor.

I det reviderte budsjettet fortelles det at avgiftsnivået til nå har gjort sin hensikt i å få båtfolket til å velge mindre motorer ut fra en miljø- og ressurssynsvinkel. Det fortelles videre at det har skjedd stor utvikling på området med tanke på både forurensing og støy, og at CO2-utslippet fra båter dekkes inn gjennom den CO2-avgiften som er lagt på drivstoffet.

Her finner du alt om bilavgifter

Stor forskjell fra bilavgiften

I tillegg legges det også vekt på at i forhold til det bidraget avgiften har levert, så er det en krevende avgift å håndtere for styresmaktene.

Sammenlignet med bilavgiftene, hvor det er tatt hensyn til bruksfradrag ved import av brukte biler, så har båtmotoravgiften den samme satsen uavhengig av om det er en ny eller brukt motor, står det å lese i det reviderte nasjonalbudsjettet.


Forslaget om opphevingen av avgiften for båtmotorer foreslås å tre i kraft akkurat før fellesferien, med virkning fra 1. juli 2014. Ønsket om relativt rask effektivisering er for å slippe en lang periode hvor det ikke selges motorer, i påvente av det nye avgiftsfritaket.

Det reviderte nasjonalbudsjettet foreslår også en refundering av innbetalte avgifter for ikke solgte båtmotorer som forhandlerne har liggende på lager.

Opphevingen av avgiften ventes å samlet gi et provenytap på 100 millioner kroner årlig. Oppturen ventes altså å bli en bred utskifting til mer drivstoffgjerrige og miljøvennlige motorer.

91 000 arbeidsledige - antall positive overraskelse


91.000 var arbeidsledige ved utgangen av mars, viser ferske tall fra SSB

Ifølge sesongjusterte tall fra arbeidskraftundersøkingen (AKU) var antallet arbeidsledige ned med 9.000 personer til 91.000 fra desember 2013 til mars 2014, opplyser SSB.

Det gir en AKU-ledighet på 3,3 prosent, noe som var bedre enn analytikernes forventninger om 3,5 prosent ledighet.
- Både vi og konsensus hadde ventet uendret ledighet på 3,5%. AKU-tallene er notorisk volatile, og utviklingen i sysselsettingen i løpet av 1. kvartal ble betydelig undervurdert i AKU undersøkelsen i forhold til nasjonale tall. Vi mistenker derfor at økningen i arbeidsstyrken og sysselsettingen i mars, som kommer etter tre måneder på rad med nedadgående bevegelse, fanger opp effekter fra altfor lave nivåer, skriver Kari Due-Andersen i Handelsbanken Capital Markets etter tallfremleggelsen.

Arbeidsledigheten var ned 0,3 prosent i forhold til forrige ikke-overlappende tremånedersperiode.

Dette oppgis av SSB å være innenfor feilmarginen, og siden 2012 har ledigheten da også ligget og svingt i dette området.

Flere sysselsatte

De ferske AKU-tallene viser også at det var 6.000 flere sysselsatte i mars enn i desember.

Tallet på sysselsette har bare variert innenfor feilmarginen siden høsten 2013. I dette halvåret har trenden vært en økning i tatlet på sysselsette blant de i alderen 25-74 år og små endringer eller nedgang blant de under 25 år, skriver SSB.

De 2.629.000 sysselsatte i mars utgjorde 68,6 prosent av befolkningen i alderen 15-74 år, uendret fra mars og desember 2013.


Arbeidsløse i Europa

I Danmark utgjorde de arbeidsløse 6,5 prosent av arbeidsstyrken i mars 2014, ned 0,6 prosentpoeng fra desember 2013. I Sverige gikk arbeidsledigheten opp med 0,1 prosentpoeng i samme periode, til 8,1 prosentpoeng i mars. I EU15 var arbeidsledigheten på 10,8 prosent i mars, ned 0,1 prosentpoeng fra desember 2013.


Her finner du tallene bak grafen som blant annet viser at det var 91.000 arbeidsledige i mars.


Sterkere krone

Norges Bank anslår en AKU-ledighet på 3,75 prosent for 2014.

- Utviklingen så langt i år indikerer at ledigheten kan bli lavere enn sentralbanken ser for seg. Isolert sett trekker det i retning av en noe høyere rentebane i juni, mener DNB Markets.

Kronen styrket seg umiddelbart med to øre mot euro etter tallene. EURNOK gikk fra 8,1380 rett før tallene til 8,1185 like etter.

Siste notering er 8,1203.

Forskjellen på AKU-tall og NAV-tall

SSB publiserer en statistikk over registrerte arbeidsledige og personer på arbeidsmarkedstiltak som blir utarbeidet på grunnlag av NAV sitt arbeidssøkerregister (ARENA). Arbeidsledige, slik AKU måler de, må ikke forveksles med de registrerte arbeidslledige.

AKU-tallene inkluderer også arbeidsledige som ikke registrerer seg hos NAV, og noen av de som går på arbeidsmarkedtiltak.

AKU dekker bare de som er registrerte som bosatte i folkeregisteret. Personar som arbeider i Norge uten å vere bosatt her, eller som regner med å være bosatt i mindre enn seks månader, er derfor heller ikke med i AKU-tallene.

 

Tuesday, May 20, 2014

Harder rabatt drivstoff i Norge?


Dette kortet er lurt.

Nå er det enda billigere å betale drivstoff med 365Privat MasterCard fra 365Direkte.
Hva skjer når kredittkortselskapet 365Direkte inngår en avtale med Esso Norge AS?
De legger til enda en kundefordel på det helt spesielle kredittkortet 365Privat selvfølgelig. Nå får du både rabatt fra Esso (30 øre) og fra 365Direkte (3,65 %) på alle Esso-stasjoner i Norge når du betaler med 365Privat MasterCard!
Dermed får du til sammen 81 øre rabatt på bensin kjøpt på Esso-stasjoner i Norge ved en literpris på 14 kroner.

Regnestykket vil altså se slik ut:

Rabatt gjennom 365Direkte: 51 øre (14,- x 3,65 %)
Rabatt gjennom Esso: 30 øre (Fast rabatt)
Total rabatt per liter: 81 øre

Kort mellom pausene

Med 286 Esso-stasjoner landet over, behøver du heller ikke lete lenge etter riktig stasjon langs veien. Du vet du har kommet til rett sted når det er fersk mat, stor bredde i mattilbudet og ekstra gode rabatter.
Rabatt får du også andre steder langs veien så lenge du bruker 365Privat. På sko- og klesbutikker, Rica-hoteller og bilutleie.
Det er 365Direkte som gir pengene tilbake (cashback), ikke butikkene. Fordelen gjelder hos alle Esso-stasjoner i Norge. 

Nok en gang kort best i testen


Kåret hele 9 ganger!

Konseptet bak kredittkortet 365Privat er enkelt og genialt: Hver gang du bruker kortet når du kjøper varer i en bensinstasjon, kles- eller skobutikk, får du 3,65 prosent av kjøpesummen tilbakeført til deg på kortet.
Rabatten gjelder i hele verden, opp til en øvre grense på 2000 kroner. Kortet er helt gratis å bruke hvis det brukes til varekjøp.

Scorer høyt

Både Dagbladet, VG, Dine penger og Nettavisen har testet kredittkortene på markedet, og er enige om at 365Privat er best i kategorien «den disiplinerte bruker».
Senest 3. juni i år testet Dine Penger igjen 24 ulike kredittkort og kåret de fem beste for den disiplinerte brukeren:
«Vinnerkortet, 365 Privat, gir deg 3,65 prosent i cashback i kles- og skoforretninger, samt hos bensinstasjoner over hele verden. I tillegg kommer rabatter på hotellovernattinger, drivstoff og leiebil».

Dette sier tidligere kåringer

Nettavisen:

«Hvis du har en ordnet økonomi der du ikke har problemer med å betale kredittkjøp ved forfall, burde du sterkt vurdere å gå til anskaffelse av 365 Direkte Privat.»

Dagbladet:

Avisen ga 365Privat fem på terningen. «Hvis du alltid betaler regningen til rett tid er det viktigste for deg er det er null gebyrer på bruken, lang rentefri periode, eventuell bonus på kjøp og andre tilleggstjenester (forsikring). For deg er nok 365 Privat det beste kortet.»

Dine penger (8/10):

«Norges beste kredittkort. 365 Privat tar førsteplassen hvis du betaler på tiden.»

VG:

Du kan spare flere tusen kroner på å velge riktig kredittkort til din bruk, skriver avisen. «For den disiplinerte brukeren er 365 Privat fra Danske Bank vinneren.»

Saturday, May 17, 2014

Mer forvirring om fordelene ved den elektriske bilen

Norsk Ebilforening mener regjeringen har lovet at elbilene er fredet frem til 1. januar 2018.
Gjennom Stortingets klimaforlik ble de politiske partiene i 2008 enige om å beholde elbilfordelene frem til en ny vurdering i 2017, eller til det ble 50.000 elbiler i bestanden.
 Nå mener elbileiernes representant at regjeringen har fjernet forutsetningen om en bestand på 50.000 elbiler før elbilfordelene skal revurderes.
Ifølge anslag fra både Elbilforeningen selv og Opplysningsrådet for Veitrafikken, basert på det elektriske elbilbilsalget, kan det være at en elbilbestand på 50.000 biler nås allerede i 2015.
Men etter pressekonferansen med finansminister Siv Jensen (Frp), da revidert nasjonalbudsjett var fremlagt onsdag denne uken, sendte Elbilforeningen ut en pressemelding der de tolket Siv Jensen slik at 50.000-forutsetningen ikke lenger gjaldt.
- Finansministerens hovedbudskap kan ikke bety annet enn at Regjeringen ikke vil røre den etablerte elbilavgiftspolitikken, og at den står frem til 2018. Det er svært positivt etter de siste dagers spekulasjoner i media, og betyr at vi nå kan fokusere på elbilpolitikken for den videre fremtiden, fastslår generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
Usikre
Kommunikasjonsleder Ståle Frydenlund viser til regjeringens egne ord i regjeringserklæringen.
- Her er tallet 50.000 tatt bort. Vi tolket det som et godt signal om at man løsrev seg fra talltanken. Hvis ikke dette stemmer, da er spørsmålet hva man skal forholde seg til. Men vi ser at både politikere og journalister bruker dette tallet, sier Frydenlund.
Men Siv Jensen understreker at klimaforliket står, inntil Stortinget eventuelt bestemmer noe annet. Dette sa hun på pressekonferansen, og det bekreftes også overfor VG, fra finansministerens kontor.

 
- Må bestå
Det er totalt feilslått å fjerne fordelene til elbiler neste år, mener NAF.
- De viktigste fordelene for de som har kjøpt og de som vurderer å kjøpe elbiler, er de økonomiske. Det er ikke nødvendigvis tilgang til kollektivfeltet, men fritak fra engangsavgift, svært lav årsavgift og gratis bompasseringer som er viktig. Det blir galt å fjerne fordelene nå, for etter at fiffen på Oslo vest nå har nytt godt av alle fordelene, ser vi at det er nå resten av landet våkner og kan tenke seg å kjøpe elbil. Nå begynner det virkelig å skje noe, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.
NAF mener at politikerne må bli enige om å gi elbiler økonomiske fordeler minst frem til 2020 - og det fort.
- Det er viktig for alle som vurderer å kjøpe elbil at de ikke får vinglete signaler. Forutsigbarhet er veldig viktig, sier hun.
Taper milliarder på bil
Det har vært en del blest om at staten taper milliarder av kroner i inntekter som følge av sponsingen av elbiler. Det bildet er ikke riktig, ifølge ferske beregninger fra NAF.
Regjeringen melder om et inntektstap på en milliard kroner i 2013 og muligens 3-4 milliarder kroner for inneværende år.
Men det er ikke fritak for avgifter på elbiler, men derimot vanlige biler, som snyter staten for penger.
NAF har regnet ut at inntektstapet til staten er større for vanlige biler enn for elbiler.
- Siden toppåret i 2007 har engangsavgiften per bil gått ned med 40.000 kroner, som følge lavere vekt på bilene, ny motorteknologi og omlegging fra hk-avgift til vektavgift. Bare i 2013 utgjorde dette 5,4 milliarder kroner, sier Sagedal.
- Under press
Elbilforeningen sier at det er et press på kollektivfeltet, og at de fraråder å kjøpe elbil ene og alene for å kunne kjøre forbi køen i kollektivfeltet.
- Det er vel viktig at man ikke kjøper elbil på feil premisser?
- Tilgang til kollektivfeltet bør ikke være den eneste årsaken til at du kjøper elbil. Det blir en for tynn motivasjon. Elbilene fungerer til veldig mye annet også, blant er de billige i drift og gode å kjøre, sier Ståle Frydenlund.

Tone Damli støtter nysingle Mina


I går ble det kjent at Maria Mena (28) og ektemannen Eivind Sæther (32) skiller lag. Nå får de massiv støtte av sine nærmeste.
Mena og Sæther har vært kjærester siden 2005, og ble gift sommeren 2012.
I går kunngjorde de, via Sæthers Facebook-side, at forholdet er over - og at de nå fortsetter som «bare uendelig gode venner».
Paret giftet seg sommeren 2012, i Paulus kirke på Grünerløkka, hvor Bjørn Eidsvåg bidro med musikk.
Reaksjonene har ikke latt vente på seg. I kommentarfeltet under Sæthers innlegg uttrykker venner av paret både sorg, støtte og overraskelse.
Tone Damli, selv lykkelig nybakt mamma, viser sin sympati på enkleste vis, med et hjerte (<3).


Det samme gjør blogger, forfatter og skribent Linnéa Myhre, som legger til en liten stjerne.
Popartist Truls Heggero byr også på et hjerte.
Sangfantomet Rein Alexander sier: «Alt det beste til dere begge».
Hanne Krogh skriver bare: «Kjære Eivind og Maria».
Eva Weel Skram, kjent fra Idol og duoen Eva & The Heartmaker, tilhører det forhenværende parets nære krets bokstavelig talt: «Så leit å høre. Sender varme tanker fra nabogården bort til dere».

Bjørn Eidsvåg står Maria Mena nær. Hans sønn Simen, som driver med musikkpromotering i firmaet HES, har også lagt ut et hjerte.
Det samme har leder i Grünerløkka Senterparti, Ingvill Størksen.
Flere musikkbransjefolk uttrykker sin støtte. Blant dem Lena Midtveit, direktør i Menas plateselskap Sony. «Veldig leit å høre Eivind. Gode tanker til dere begge. Klem», skriver hun.
Sjefen for Norwegian Wood-festivalen, Jørgen Roll, skriver «Det var leit å høre».
«Pornopung» -forfatter Mads Larsen velger å se fremover: «Alt det beste på deres videre ferd:)».
På formiddagen 17. mai la Mena ut et bilde av seg selv og Espen Lind på Instagram, hvor de gratulerer folket med dagen.



Få bedre kontroll over mobilabonnement Pod



Nyhet for deg med barn under 21 år.

Mobilbruken blant unge har eksplodert, og for mange familier kan det fort bli en liten utfordring – særlig hvis det er du som forelder som betaler regningen. For hvordan sikrer du at det ikke koster en formue når sønn eller datter stadig ser de nyeste tv-seriene på smarttelefonen etter leggetid, eller har videosamtaler med bestevenninnen hele kvelden?
Nå kommer løsningen som skal sikre at du får færre grå hår – og som gir familiens yngste frihet til å bruke mobilen uten å ha deg hengende over skulderen.
Med U21 får du som betaler regningen en fast månedspris å forholde deg til, mens brukeren av abonnementet får fri bruk av ringeminutter og sms (Fri bruk gjelder ikke U21 S) – og mer enn nok data inkludert. Forutsetningen er at dere har FriFamilie, og at den som er registrert som bruker av abonnementet er under 21 år.
– De nye abonnementene dekker dagens kundebehov på en bedre måte, og vi får med dette større bredde i tilbudene våre, forteller Arve Kvaale, sjef for pris og abonnement i Telenor
– Barn og unge får et mer attraktivt tilbud med nye U21. Med dette abonnementet får du nok data, gratis sms og ringeminutter. I tillegg får du 4G-datahastighet og attraktivt innhold – som for eksempel lagringstjenesten Min Sky, forteller Arve Kvaale.
U21-abonnementene kommer i tre varianter:
U21 er delt opp i tre abonnementstyper, S – M – L, tilpasset ulike behov og forbruksmengde. I praksis betyr det at du kan kjøpe et abonnement som er tilpasset bruken til ditt barn. Har du en seksåring som har fått sin første telefon, trenger du mest sannsynlig ikke like stor mengde datatrafikk som til sekstenåringen som bruker sosiale medier, strømmer musikk og ser video.
Tegning av et U21-abonnement forutsetter at barna er under 21 år når det tegnes, og at du i tillegg har eller bestiller FriFamilie. Dette kan du også opprette på et U21 abonnement, og det koster ikke noe. Et abonnement i U21 må opprettes før barnet er 21 år, men kan beholdes så lenge du ønsker å betale regningen for dem - og så lenge vedkommende er medlem av FriFamilie.
Noe av det viktigste med U21 er at du som forbruker får full kontroll, i og med at U21 har fast, lav månedspris, inkludert datamengde og fri tale og SMS(*). Med U21 vil dere med andre ord aldri ende opp med høyere regninger enn den faste månedsprisen. På denne måten blir det tryggere og mer oversiktlig å gi poden sin egen mobiltelefon.
*Fri tale og SMS gjelder ikke U21 S.
Få kontroll på databruken med U21 og Datakontroll:
– Når 95% av den inkluderte datamengden i abonnementet er brukt opp, mottar brukeren en melding.
– Når den inkluderte datamengden er brukt opp, stoppes databruken helt. Bruker kan ikke bruke mer data før påfølgende måned.
– Dersom bruker ønsker mer data, må eieren av abonnementet – altså du som betaler regningen – bestille ekstra Datapakke fra Mine Sider.
Visste du forresten at…
Som eneste mobiloperatør, tilbyr Telenor skylagring inkludert i sine mobilabonnement. Tjenesten Min Sky lagrer bildene og filene dine, slik at du slipper å være redd for å miste dem hvis mobilen skulle bli ødelagt eller stjålet. Min Sky fungerer på tvers av operativsystemer, og i U21-abonnementene får du automatisk 10 GB lagringsplass inkludert i abonnementet.
Bestiller du før 30.september, får du 10 GB ekstra lagringsplass i tillegg.


Vann Grans springen i Spania og salg i Norge


itersdunkene med vann er fraktet over 350 mil før de inntar norske butikker.

Grans bryggeri i Sandefjord selger vann fra Spania til Remas butikker.
Det er femlitersdunkene "Bare rent vann" som tappes i Spania og disse fraktes over 350 mil før de sendes ut til norske butikker.
Morten Gran, administrerende direktør i Grans Bryggeri, sier til adressa.no han forstår at det stilles spørsmål ved ordningen.

– Vi kan ikke tappe vann på femliterskanner i Norge fordi vi ikke har utstyr til det, sier han til avisa.
– Midlertidig løsning
Grans distribuerer sine drikkevarer gjennom Rema 100 sine butikker og da Rema avsluttet avtalen de hadde med Staur foods om levering av vann i 2013, har Grans, som en midlertidig løsning, også levert vann i femlitersdunker til matkjeden.
– Jeg skjønner jo at folk lurer på hvorfor vi selger vann fra Spania i butikkene våre. Men jeg kan forsikre om at dette er en høyst midlertidig løsning, sier Brynjar Hovstein, som er regionsjef i Rema 1000 Midt-Norge, til adressa.no.
Hovstein håper de snart vil ha femlitersdunker med norsk vann i butikkene.
– Vi vil ha norsk vann igjen så snart vi finner en norsk produsent.
Mindre flasker tappes i Norge
Det er siden påske at Grans har fått femlitersdunker med vann fra sin spanske samarbeidspartner.
Vann i mindre flasker blir imidlertid tappet i Norge.
– Det gjør vi selv fordi vi har utstyret til det, sier Morten Gran.

Provinsen mange norske fagforeninger


Med over 10.000 medlemmer går fagforbundene til politiet og NAV-ansatte til aksjon mot flyselskapet. Nå kan flere av landets største arbeidstakerorganisasjoner bli med på boikotten.

Norwegian har den siste tiden fått massiv kritikk i den pågående streiken mellom selskapet og de kabinansatte.
Årsaken er den såkalte trussel-meldingen, at de streikende mister ansattgoder og at Norwegian-sjef Bjørn Kjos har blitt anklaget for streikebryteri.
– Dette er ikke måten å drive butikk på, og oppførelsen til Norwegian er utvilsomt kritikkverdig og svært alvorlig, sier leder i Norsk Tjenestemannslag Politi, Carl Marius Michelsen.

Sammen med NTL NAV går de til boikott av selskapet og ber de nærmere 10.000 medlemmene om å ikke fly med Norwegian mens streiken pågår.
Mer folkeskikk
– Vi ønsker å vise solidaritet til arbeidstakerorganisasjonen, Parat og Kabinforeningen om at de ikke er alene. I tillegg ønsker vi å sende et kraftig signal til Norwegian som forbrukere – vi er interessert i hvordan de ansatte har det på jobb, sier Michelsen.

Siden selskapet har flyttet hele sin virksomhet til Danmark bryter de ikke norsk lov, men Michelsen etterlyser likevel mer folkeskikk.
– Normalt når man er uenig, så er man jo enige om hvordan partene skal oppføre seg, både under forhandlinger, under mekling og i en konflikt. Men Norwegian må oppføre seg. Man skal tross alt jobbe sammen neste dag også, sier han.
Norsk Tjenestemannslag Politi og NAV er begge LO-forbund og er de største organisasjonene innen hver sin sektor.
Oppfordrer ikke til boikott
Men kommunikasjonssjef i Parat, Arve Sigmundstad sier på vegne av arbeidstakerorganisasjonen og Kabinforeningen i Norwegian at de ikke støtter noen boikott av selskapet.
– De kabinansatte er svært takknemlige for den massive støtten både internasjonalt og nasjonalt, men vi oppfordrer likevel ikke til boikott. Dette fordi vi fremdeles håper på en løsning i konflikten, sier Sigmundstad.
Skulle selskapet derimot velge å gjøre alvor av sine planer om streikebryteri, vil de selvsagt vurdere støtte av boikott på ny, presiserer han.
– Håper flere støtter boikotten
Michelsen i Politiforbundet håper imidlertid at flere forbund og organisasjoner slutter seg til boikotten.
– Tilbakemeldingene vi har fått er veldig positive, så jeg håper at flere tar ballen videre.
Han har i dag vært i kontakt med flere av landets største arbeidstakerorganisasjoner blant annet Fellesforbundet, LO-stat og Parat, samt NTL sentralt som har over 50.000 medlemmer og underorganisasjonene NTL Forsvar.
Fra og med 18. mai er det stor fare for en kraftig opptrapping i streiken dersom partene ikke kommer til enighet.

Jeg har funnet spor av kokain i britisk drikkevann


Estimater viser at hele 700 000 briter mellom 16 og 59 år bruker kokain årlig, og kokainbruken er nå så utbredt at det er funnet spor av stoffet i drikkevannskilder i Storbritannia, skriver Daily Mail.
I undersøkelser av springvannet fra fire ulike kilder, har man påvist det narkotiske stoffet i såkalt metabolisert form, noe som viser at kokainen allerede har gått gjennom menneskekroppen.
Nivåene skal være så lave at de ikke skal utgjøre noen helsetrussel, men det viser hvor utbredt kokainbruken er blitt i Storbritannia, mener ekspertene.

På pengesedler
Fra tidligere er det kjent at spor av kokain er å finne på så å si hver eneste pengeseddel som er i omløp i Storbritannia, i tillegg til at det er funnet på toaletter i House of Commons, og ved to tredjedeler av Cambridge-collegene.
Likevel var det mer overraskende å finne spor av det illegale stoffet i drikkevann som er gjennomgått omfattende rensetiltak.
Benzoylecgonine, som er navnet på kokain i sin metaboliserte form, er blitt avdekket i tester utført av britiske Drinking Water Inspectorate.
Dette er det samme stoffet man leter etter ved urintesting for kokainbruk.

- Bruker mest
- Vi bruker mest kokain i Vest-Europa, sier Steve Rolles i den politiske tankesmia Transform, som er opptatt av russpørsmål.
- Kokain er blitt billigere og billigere samtidig som bruken har økt, sier han.
Kokain er det eneste utbredte narkotiske stoffet hvor bruken har økt totalt sett siden 1996, og man tror den fallende prisen på stoffet i Storbritannia er årsaken.
På 1980- og 90-tallet var stoffet for de rike og fasjonable, men i dag er det brukt av alle samfunnslag. Man regner med at en av tjue britiske 15- og 16-åringer har prøvd kokain.
Antall mennesker som har fått behandling for kokainavhengighet økte fra 10 770 i 2006-07, til 12 592 i 2007-08.
En rapport fra St. George-universitetet i London konkluderte med at kokain krevde 115 menneskeliv i Storbritannia i 2012.

Mobber for bedre helse


Det å bli mobbet øker risikoen for å få sykdommer i kroppen som voksen, ifølge en ny studie. Men mobberne selv får bedre helse.

Forskere har lenge ant at mobbing i barndommen kan påvirke den psykiske helsa senere i livet. Flere studier antyder at mobbeoffer oftere opplever psykiske problemer som angst og depresjon som voksne.
Men noen tegn peker også mot en sammenheng mellom mobbing og fysiske helseproblemer, som smerter, søvnproblemer og større tendens til sykdom.
Og nå viser resultatene fra en stor amerikansk undersøkelse hvordan dette kan henge sammen:
Mobbing ser ut til å påvirke nivåene av lavgradig betennelse i kroppen. Slik kronisk betennelse er forbundet med økt risiko for mange sykdommer, som metabolsk syndrom og hjertesykdom.
20 år lang studie
Resultatene springer ut fra den såkalte Great Smokey Mountains Study, som har fulgt 1 420 personer i mer enn 20 år, skriver William E. Copeland og kollegaene hans i ukas utgave av PNAS.
Deltagerne har svart på spørsmål, blant annet om mobbing, og også avgitt blodprøver.
Dermed kunne forskerne kartlegge variasjonen i nivåene av betennelsesstoffet CRP hos deltagerne over lang tid, og sammenligne disse verdiene med en rekke andre faktorer i livene til de som var med.
Forskerne undersøkte flere ulike grupper: Mobbeofre, de som både mobbet og ble mobbet, de rene mobberne og ei kontrollgruppe av personer som aldri hadde vært involvert i mobbing på noen av sidene.
Resultatene avslørte en forventet, men dog deprimerende sammenheng.
Bra for de slemme
Mobbeofrene hadde mye høyere nivåer av CRP i voksen alder, sammenlignet med alle de andre gruppene. Og verdiene økte i takt med hvor ofte mobbinga skjedde.
Tallene antyder at mobbing kan forandre nivåene av betennelse i kroppen like mye som andre tidlige traumatiske opplevelser, som barnemishandling.
Men prøvene tegnet også et større bilde av langtidseffektene av mobbing. Det å plage andre kunne nemlig også ha en positiv effekt – for de slemme.
For mens det å bli mobbet hang sammen med mer betennelse i kroppen, var det en motsatt sammenheng mellom betennelse og det å mobbe selv.
Få negative konsekvenser for mobberne
Deltagerne som både mobbet og ble mobbet hadde omtrent like nivåer av betennelsesstoffet CRP som kontrollgruppa. Men mobberne kom ut som vinnere: De hadde de aller laveste nivåene av betennelse i kroppen av alle gruppene.
Tidligere forskning har vist at mobbere opplever få negative konsekvenser psykisk og sosialt. Og nå ser det altså ut til at plageåndene i tillegg oppnår en økt beskyttelse mot sykdom, når de øker sin egen sosiale status på bekostning av andres.
Forskerne mener de nye resultatene gir innspill til nye tiltak. I tillegg til å jobbe med å redusere mobbing, bør man også gjøre noe for å redusere betennelsesnivåene hos mobbeofrene.
På den måten kan man kanskje avverge noen av de langsiktige negative helseeffektene av mobbinga.

Bieber okkuperte gate i det fasjonable London


(Dagbladet): Her angripes en forbipasserende kvinne av 5000 bier midt i shoppinggata Victoria street i London i dag.
Biebanden hadde tatt seg til rette på et reklameskilt på et vindu til klesbutikken Topshop i metropolen, skriver Daily Mail.
Om det var for å ha salgsvarene for seg selv er uklart, men forbipasserende ble nærmest angrepet av biebanden da de gikk forbi butikkvinduet.
Også andre steder i London hadde bier tatt seg til rette og George Heal (21) fant sin lille Nissan Micra full av bier i dag.
- Det er ikke akkurat noe du ser hver dag. De er borte nå, men jeg kommer nok til å sjekke bilen nøye fremover, sier han til avisa.
Det er dronningbien som tar avgjørelsen om hvor flokken hennes skal lande. Dronninga finner stedet og lander først, før undersåttene følger etter.
Skiltet i Topshop-butikken hadde en sterk grønnfarge og det kan være grunnen til at dronninga søkte ditt, og ikke de nedjusterte prisene slik det ble antydet tidligere i artikkelen. Også bilen var sterk preget av grønt. Honningbier er nemlig mer sensitive overfor ultrafiolette farger og der kommer det grønne skiltet og Nissan-bilen inn, ifølge Gill Maclean i British beekeepers association, som har kommentert bieinvasjonen overfor Daily Mail.
Profesjonelle birøktere i ombrådet kom raskt til stedene og tok seg av biekoloniene.
De på butikkvinduet ble ført til et slags kirkeasyl på taket av Westminister katedral i London der de vil inngå i et bybie-prosjekt for å bevare urbane biepopulasjoner.
Den forbipasserende dama på bildet kom ufrivillig i kontakt med biene og jobbet iherdig for å få de bort.  Det står i sterkt kontrast til kinesiske She Ping som Dagbladet tidligere har omtalt. I mer frivillige og ordna former tok han biene hjertelig i mot i et forsøk på å slå verdensrekorden i antall bier på kroppen samtidig


Norske ungdommer vet lite om krig og konflikter


Halvparten av norsk ungdom klarer ikke å nevne tre væpnede konflikter i verden i dag. Det viser en undersøkelse fra Røde Kors.

Hensikten med undersøkelsen er å sette internasjonal rett på dagsorden og få økt fokus på undervisning i internasjonale lover og regler, skriver Aftenposten.
 I den forbindelse er 1.200 nordmenn i alderen 13 til 80 år spurt en rekke spørsmål om internasjonale kriger og konflikter. Resultatet var skuffende.
 Halvparten av de spurte mellom 13 og 15 år kan ikke nevne tre væpnede konflikter som foregår i verden i dag. Én av fem nordmenn vet ikke at det finnes internasjonale regler for hva man kan gjøre og ikke gjøre i krig, og to av fem nordmenn synes det er greit å angripe befolkede byer eller landsbyer.
- Jeg syns helhetsinntrykket er begredelig. Slik jeg ser det, er det ikke mulig å lytte til radio, se på TV, eller lese avis i løpet av en dag, uten å helt greit kunne svare på i hvert fall to av spørsmålene, sier Hanne Sophie Greve, tidligere dommer ved Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.
 Generalsekretær Åsne Havnelid i Røde Kors er også overrasket over resultatene. Hun mener folkerett må inn i opplæringsloven og at kunnskap om Genèvekonvensjonene må inn i samfunnskunnskapsfaget.
- Vi trenger større kompetanse på dette feltet i befolkningen generelt, og da er det bra å begynne med barn og unge, sier Havnelid.
 Resultatet av den fullstendige undersøkelsen legges fram førstkommende mandag.
(NTB)

Ny rapport: Gjennomsnittsalderen for seks år siden 1990.


Den globale levealderen øker i hele verden, ifølge Verdens Helseorganisasjon. Flere av våre naboland er blant de ti landene med høyest levealder, men Norge glimrer med sitt fravær.

Nye tall fra Verdens Helseorganisasjon (WHO) viser at levealderen fortsetter å stige og at dette er en trend som gjelder i hele verden.
En jente som ble født i 2012 har for eksempel en forventet levealder på 73 år, mens en gutt født samme år har en forventet levealder på 68 år.
Dette er en snittøkning på seks år siden 1990.
Her er det riktignok snakk om globale gjennomsnittstall - forventet levealder i hvert enkelt land varierer stort.
Lever lenger i fattige land
Den årlige rapporten om levealder viser at fremgangen er størst i utviklingsland. I disse landene kan man i snitt forvente å bli ni år eldre enn i 1990.
– En viktig årsak til at den global forventede levealderen har blitt forbedret så mye, er at det er færre barn som dør før de har fylt fem år. Men det er fortsatt et stort skille mellom rike og fattige land: Folk i rike land fortsetter å ha mye bedre sjanse for å leve lenger enn folk i fattige land.
På lista over de ti landene med høyest forventet levealder for menn, troner Island. Her er forventet levealder på 81,2 år. På en niendeplass finner vi Sverige, som her kan skilte med en forventet alder på 80 år.
Når det gjelder kvinner er det Japan som har høyest levealder og den er på 87 år.
Norge er ikke på topp ti-lista, verken når det gjelder kvinner eller menn.
Uansett hvor man befinner seg i verden er det én sannhet man ikke kommer utenom: Kvinner lever lenger enn menn. Dette gjelder uavhengig om man bor i Norge eller Kongo.
Det er imidlertid en forskjell på hvor mye lenger kvinnene lever. Gapet mellom menn og kvinners levealder er forskjellig fra land til land. I velstående land er gapet på rundt seks år, mens gapet i fattige land er på tre år.
– God helse er ingen selvfølge
For 40 år siden lå Norge på en solid andreplass når det gjaldt forventet levealder, men nå ligger altså en rekke land foran oss. Både Sverige, Island, Italia og Frankrike har en høyere forventet levealder.
– Vi har noe å strekke oss etter. Selv om vi har det veldig godt i Norge, skal vi ikke ta god helse og helsetjeneste som en selvfølge, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.
Helsedirektør Guldvog etterlyser mer kunnskapsbasert innsats på tobakk, fysisk aktivitet, rus og psyksisk helse.
Spesielt større nedgang i nordmenns røykevaner kan gjøre positive utslag på levealderen, ifølge Guldvog.
– Til tross for fortsatt nedgang i dagligrøyking, ligger vi fremdeles høyere enn mange land. Ved ytterligere 40 prosent nedgang kan vi unngå omkring 2000 tobakksrelaterte dødsfall årlig. Vi kan da nærme oss de landene som har lavest dødelighet, sier Guldvog.

Bruken av adhesjonen øker risikoen for hjerneblødning i nyfødte

Risikoen for alvorlig hjerneblødning hos barn er mer enn dobbelt så stor om barnet blir forløst ved hjelp av vakuumekstraksjon enn ved akutt keisersnitt, viser ny forskning.


Tidligere forskning har vist at risikoen for hjerneblødning etter keisersnitt er like høy som ved bruk av sugekopp. Men ny forskning gjort av Karolinska institutet i Sverige viser dette ikke stemmer, skriver SVt.no.
– Vår studie viser at risikoen er dobbelt så stor ved forløsning med sugekopp sammenlignet med vanlig vaginal forløsning, og at keisersnitt ikke medfører noen høyere risiko, sier dosent Cecilia Ekéus ved instituttet.
Vakuumekstraksjon skjer ved at en sugekopp festes på barnets hode og, i tillegg til at moren selv presser på, bidrar til å raskere trekke barnet nedover og ut. Seks prosent av alle fødende i Norge blir forløst ved hjelp av vakuumekstraksjon.
– Få studier
Bruk av sugekopper kan i tillegg også medføre andre hjerneskader og kramper. Den risikoen like høy som ved keisersnitt. Derfor ser forskerne først og fremst på en kobling mellom sugekopper og hjerneblødning.
Det finnes mange grunner til at man bruker sugekopper under fødsler. Metoden benyttes for eksempel når barnet ikke har det bra og må forløses raskere. Derfor er både sugekopp og keisersnitt metoder som benyttes for å redde liv.
Vil forebygge
Hun understreker at det dreier seg om en sjelden komplikasjon. På litt under tolv år fant forskerne 166 tilfeller av barn som har fått hjerneblødning etter å ha blitt født ved hjelp av sugekopper.
– Men hjerneblødning er alvorlig og kan føre til store komplikasjoner. Derfor er det veldig viktig å forebygge, sier den svenske dosenten.
Ekéus mener at forskningen ikke tilsier at bruken av sugekopper bør opphøre, men heller at man skal være klar over farene og at metoden skal tas i bruk med forsiktighet.
– Risikoen for hjerneblødning er spesielt stor hos korte kvinner med store barn, sier hun.