Thursday, May 22, 2014

1 av 4 smuglet sigaretter - Staten taper milliarder

Det smugles ikke bare øl og sprit, men også sigaretter i stor stil. Hver fjerde sigarett som røykes i Norge er smuglervare. Staten går glipp av milliardinntekter.        


 Finansavisen skrev i går om det omfattende konsumet av smuglersprit og øl blant russen, og at varene hovedsakelig kommer fra Polen. For sigaretter er bildet det samme.

Sigarettkonsumet i Norge er i økende grad basert på sigaretter kjøpt i utlandet. Mens taxfreesalget og svenskehandelen stuper, øker smuglingen.

Mer enn hver fjerde sigarett som røykes i Norge er ifølge Finansavisen smuglet.

Tall fra Philip Morris viser at om lag halvparten av det som røykes i Norge kommer fra utlandet. Noe på lovlig vis, annet via smugling.

- Halvparten av sigarettene som er kjøpt i utlandet kommer via taxfreehandel og fra Sverige. Den andre halvparten kommer stort sett fra Øst-Europa, sier informasjonsdirektør Christian Angell i Phillip Morris Norway til Finansavisen.
For 2013 viser tallene at dette utgjorde 27,4 prosent av konsumet.

- Det er uten tvil snakk om organisert kriminalitet, sier Angell.
Enkel matematikk tilsier at staten dermed går glipp av 3 milliarder kroner i tobakkavgifter og moms som følge av denne virksomheten.

No comments:

Post a Comment