Saturday, July 5, 2014

Du ønsker billige jordbær, skynd



2014-sommeren har vært en drømmesesong for jordbærprodusentene.

Nå har vi holdt på ganske lenge, og det er ikke så lenge igjen. Om et par uker er det stort sett slutt med lokale bær.Jordbærbonde Kjetil Sola på Sømme i Sola slår fast at jordbærsesongen nå er på hell.

– Når vi begynner tidlig, betyr det og at vi slutter tidligere, hvis været er sånn noenlunde normalt. Vi plukker på en jordbærplante i en omtrent måned. Er det kaldt, plukker vi litt lenger, er det varmt, så går det gjerne bare tre uker, sier Sola-bonden.


Når jordbærsesongen topper seg i disse dager, er det priskrig på bærene hos mange forhandlere. NRK har observert priser ned i 20 kroner kurven i Stavanger-distriktet de siste dagene.
– Jeg tror at prisene nå er i ferd med å snu. Det har vært mye jordbær i hele landet. Det er store mengder på Østlandet og det har ført til billige jordbær i butikkene de siste dagene. Det snur nok nå i helgen. Det vil bli færre jordbær fremover, sier Sola.
Han er svært fornøyd med været så langt denne sommeren.
– Det har vært drømmevær for en jordbærprodusent. Ikke noe regn, slik at det er tørt og greit å plukke fra plantene. Vi har vanning på alle plantene, så dette har vært en drøm, sier han.

No comments:

Post a Comment