Thursday, August 14, 2014

Regjeringen gir laksenæringen bruker

Regjeringen gjør det lettere for fiskeeksportører å få garantier for eksport til Ukraina. Det skjer som en følge av Russlands boikott.
Tiltaket er ett av flere som ble kjent etter et møte mellom bransjen og fiskeriminister Elisabeth Aspaker torsdag.
- Næringen har kommet med flere konstruktive forslag, og vi er nå klare med de første tiltakene, sier fiskeriminister Elisabeth Aspaker.
Garantier
Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) har åpnet for å refinansiere garantier til fiskeeksport til Ukraina gjennom sin u-landsordning. Dette gjør at GIEK Kredittforsikring kan ta større risiko i Ukraina, opplyser Nærings- og fiskeridepartementet.
Regjeringen har også besluttet å bevilge økte midler til markedsføring av laks, ørret og pelagisk fisk i regi av Sjømatrådet, og det er tatt initiativ til styrking av det veterinærfaglige samarbeidet mellom Norge og Ukraina.
- Vi har fortsatt sterk etterspørsel etter sild i Ukraina, men kjøpsevnen er dårligere. Når vi nå kan bruke sterkere virkemidler via GIEK, håper vi det vil styrke handelen, sier administrerende direktør Geir Ove Ystmark i Fiskeri og havbruksnæringens landsforening (FHL).
Forhandlinger
Samtidig er forhandlingene ferdige om en bilateral kommisjon for handels-, nærings- og økonomisk samarbeid mellom Norge og Ukraina, og intensjonen er å signere avtalen i høst. Kommisjonen vil være en viktig arena for å forbedre markedsforholdene for norsk sjømatnæring i Ukraina, understreker departementet.
Norge kontakter også Færøyene med tanke på å få dem til å avvikle eksportavgiften på 2 danske kroner per kilo sild og makrell som tas til land i Norge.
Sjømatnæringen har tidligere kommet med en lang rekke ønsker til fiskeriministeren. Blant dem er å få overføre deler av ubrukte silkdekvoter til neste år, og tillatelse til å ha mer fisk enn vanlig i mærdene for en periode. Får oppdretterne lov til dette, kan de unngå å måtte slakte fisk de ikke får solgt. Fiskeriministeren skal vurdere også disse tiltakene.
-Positive tiltak
- Vi opplever tiltakene som kom i dag som positive tiltak.  Vi opplever også at vi har en god dialog med departementet og politisk ledelse, og regner med et rask avklaring på de andre spørsmålene som er til vurdering, sier Ystmark.
Han er opptatt av ikke å svartmale situasjonen for næringen etter at Russland satte i verk sanksjoner mot næringen.
- Vi er ikke veldig bekymret for laksesektoren, der vi har hatt en global etterspørselsvekst som har vært større enn produksjonsveksten. Også når det gjelder ørret er det mulig å få til en omstilling med en litt mer fleksibel produksjonsregulering. Det er silden som er hardest rammet, sier han.

No comments:

Post a Comment