Vi vil bruke 10.350 kroner hver på julehandel i år, tror Hovedorganisasjonen Virke.
Hovedorganisasjonen Virke presenterte mandag sine anslag for årets julehandel. 53 milliarder kroner anslår de vi vil legge igjen i forbindelse med julemåneden desember.
Det er fem prosent mer enn i fjor. Noe av veksten forklares ved at desember i år starter på en mandag, mens det i fjor var på en søndag.
- Én ekstra handledag i desember gir utslag. Det vil nok utgjøre 2-3 prosents handelsvekst, sier Bror W. Stende, direktør for Virke mote og fritid, til Aftenposten.
De prosentene utgjør mellom 1 og 1,5 milliarder kroner.
Resten tilskrives befolkningsvekst og prisøkning.
Hver av oss kommer til å bruke ca. 10.350 kroner på julehandelen. Det er rundt 400 kroner mer enn i fjor.
Butikkene avhengige av julehandelen
Mat og drikke står for en stor del - 42,5 prosent - av omsetningen i desember. Juleomsetningen er svært viktig for mange bransjer.- De som er mest avhengig av julehandelen er for eksempel leketøysbutikker, der mange tredobler sin omsetning i desember, sier Stende.
Disse bransjene mer enn dobler omsetningen i julehøytiden: Gullsmedbutikker, kjøkkenutstyr, platebutikker, bokhandlere, urmakere, elektronikkbutikker.
Sprer kjøpene gjennom året
Side 1980-tallet har julehandelen økt jevnt og trutt, med unntak av 1988 og 2012, da det var en nedgang.Ifølge prognosene vil vi handle 34 prosent mer i desember enn snittet for resten av året. Forskjellen mellom handelen i desember og resten av året er langt mindre nå enn på 90-tallet.
I 1992 handlet vi 50 prosent mer i desember samenlignet med resten av året.
- Vi har nå så god råd at vi handler jevnere gjennom året, sier Stende.
Les også: En av dem tjener på sommersol, den andre taper
Flertallet velger bort netthandel
Fire av ti planlegger å handle julegaver på nett. Det kommer fram i en undersøkelse TNS Gallup har gjort for Nets Norway , et selskap som blant annet leverer betalingsløsninger både for nett og butikk. Det melder NTB.I snitt planlegger nordmenn å bruke 2100 kroner på gaver på nett, 60 kroner mer enn i fjor. Og det er litt flere kvinner enn menn som planlegger nettkjøp til julehøytiden, i følge undersøkelsen.
Flest kvinner netthandler
Andelen som tror de kommer til å handle på nett – 41 prosent av kvinnene og 38 prosent av mennene – er omtrent som i fjor.Det er flest i gruppen 30-44 år (61 prosent) som planlegger netthandel, men selv i gruppen 60+, som er dem som i minst grad handler på nett, sier 21 prosent at de vil velge denne muligheten før jul.
Et av de omdiskuterte temaene i Regjeringens forslag for statsbudsjettet 2015, er å øke grensen for avgiftsfri import fra 200 til 500 kroner. Handelsnæringen i Norge har uttrykt sterk misnøye med forslaget.
Virke mener det vil rasere norsk handel, og mener det vil kunne koste 10.000 arbeidsplasser.
Forventer rekordhøy julehandel
Kjøpesentergruppen Steen & Strøm tror på rekordhøy julehandel i år. De forventer en salgsøkning på 5,5 prosent fra i fjor, ifølge Dagligvarehandelen.no.Én ekstra handledag i desember i forhold til i fjor, et godt lønnsoppgjør, lave strømpriser, lave renter og lav arbeidsledighet bidrar til å løfte omsetningen, mener senterledelsen.
- I år tror vi at trenden med webrooming kommer for fullt. Man sjekker produktene på nettet og handler dem på kjøpesentrene. Det er på tide å knuse myten om nettbutikkene mot kjøpesentrene. Kjedebutikkene er svært innovative og vet at de stadig må utvikle seg i alle kanaler, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Stine Søsveen, ifølge Dagligvarehandelen.no.

No comments:
Post a Comment