Sunday, September 7, 2014

Det er dyrt å leve alene

Mye tyder på at eiendomsmeglere, matvareindustrien og utelivsbransjen kan se lyst på fremtiden.

Det er lenge siden det å bo alene var forbeholdt eldre som hadde mistet sin kjære. Landets aleneboere blir stadig yngre og ikke minst flere.
Vi flytter hjemmefra tidlig. Vi flytter for oss selv igjen etter noen års ekteskap. Snart er vi faktisk en million aleneboere.
Etter nesten fire år alene på 25 kvadratmeter, faller jeg i høst ut av denne statistikken. Antagelig kommer en student til å ta over min «svært sentrale toroms med effektiv planløsning».

Kanskje har hun nettopp kommet til byen. Skulle det bli ensomt for henne, kan hun alltids ta kontakt med en av Oslos øvrige 300.000 aleneboere.
Hun skal nok få det fint.

Ikke noe spleiselag

Andre som kommer til å få det fint, er selskapet som selger hurtigmiddager fra Fjordland. Det samme gjelder Ikea, eiendomsmeglere, boligutbyggere og utelivet – blant annet.
- Å være singel er ekstremt dyrt, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.
- Man har omtrent de samme boligutgiftene som i et parforhold, men bare én inntekt. Det er dyrere å lage mat, dyrere å dra på ferie og dyrere å abonnere på avisen, sier Sandmæl.


Det at så mange bor alene, er selvfølgelig av stor interesse for alle som har noe de vil selge oss.

I sommer kom Statens senter for forbruksforskning (SIFO) med en rapport om fremtidens forbruksvaner. Her ser forsker Eivind Jacobsen blant annet på hvordan flyttemønsteret påvirker forskjellige bransjer.
- Deler av matvareindustrien har helt klart skjønt at det er et marked i aleneboerne. De utvikler stadig flere småpakninger tilpasset husholdninger bestående av én person. Det er åpenbart at de legger opp til å tjene penger på dette, sier Jacobsen.

Smått er dyrt

Aleneboende er den husholdningstypen som vokser mest i alle de store byene. Oslo ligger på topp med en andel på 53 prosent, etterfulgt av Trondheim (45 prosent), Bergen (44 prosent) og Stavanger (42 prosent). Dette gir utelivsbransjen en grunn til å gni seg i hendene.
- Det har aldri vært så mange spisesteder i landet som akkurat nå. Det er kanskje ikke så givende å lage mat til seg selv hver eneste dag, sier Jacobsen.
Flere aleneboere betyr også en økning i vårt boligrelaterte forbruk. Bransjene bygg, møbel og interiør kan forvente god vekst. Dette understrekes ytterligere av at aleneboere i snitt skifter bolig oftere enn andre, skriver Jacobsen i sin rapport om fremtidens forbruksvaner.
- Boligene må utstyres med standardutstyr som TV, stereoanlegg, eggekoker og andre dingser som hører med til et fungerende hjem, sier han.
Til slutt vil selvsagt alle som selger eller leier ut boliger, glede seg over utviklingen.
- Det er de små boligene det er mest rift om, og de er uforholdsmessig dyre sammenlignet med mer romslige leiligheter, sier Jacobsen.

Norge mot strømmen

Mye tyder på at veksten i antall aleneboere vil fortsette. Lange utdanninger krever at folk flytter på seg. Men som på så mange andre områder, er det Norge som er annerledeslandet.
- Vi skal ikke lenger enn til Sverige og Danmark for å se at trenden er motsatt, sier Jacobsen.
Spesielt i Sør-Europa har den økonomiske krisen gjort at mange unge blir boende hjemme hos mamma og pappa til de nærmer seg 30

No comments:

Post a Comment